Den håndfaste forfører

Instruktør og scenograf Mikael Melbye blander sig stort set ikke i »Don Juan« og giver derfor masser af plads til Mozarts musik.

Operasangerne Jørn Pedersen og Vibeke Kristensen i rollerne som Don Juan og Zerlina. Fold sammen
Læs mere

Vi kender jo Don Juan som den store forfører. Men er han egentlig dét?

Næ, nej. Ikke i den forestilling, man kan opleve på Kongens Nytorv i næste uge: Hovedpersonen behandler bondepiger dårligt, borgerpiger dårligt og voldfører endda fine Elvira hen over spisebordet. Om komponisten ville have brudt sig om det, ved man aldrig. W.A. Mozart skabte sit vidunder i 1787 og kan ligesom ikke spørges længere.

Men når man har set Den Jyske Operas turnéversion, hopper man gerne med på festen. Komponistens tid var jo også en tid, hvor man gik lige til sagen. Hvor man kaldte en spade for en spade. Og jydernes Don Juan er virkelig en spade. Ligesom tjeneren Leporello med filthat og listen over herrens erobringer er en skovl. Hvorimod adelige som Anna og Elvira svæver rundt i kegleformede kjoler og næsten ikke er af denne verden.

Godt med den forskel. Samfundslagene har jo også vidt forskellig musik på scenen. Det hele er faktisk super godt set af instruktøren og scenografen Mikael Melbye: Han blander sig ikke i tid og sted, men har kun rørt ved det allermest nødvendige.

En smule vulgær

Den tidligere sanger kender også turnéteatrets vilkår. Han har byttet samtlige kulisser ud med billeder, med fotos af lysthuse og spanske torve anno evigt. Ligesom rekvisitterne er få, men sjove og rigtige. Man møder for eksempel Elvira i kamp med en kæmpe kuffert. For den fine dame har jo forelsket sig i forføreren og rejst kontinentet tyndt efter ham.

Louise Beck har klaret kostumerne mindst lige så flot. De jyske bønder minder rigtignok mest om roere i deres cremefarvede outfit, som om de kom direkte fra Arkadien til agrene.

Og stakkels Ottavio går rundt med pastorkrave og pufærmer og ligner et levn fra renæssancen. Men sidstnævnte epoke var for resten også den virkelige Don Juans epoke. Så det...

Både sang, spil og bevægelse ligger i top. Ingen opsætning af Mozarts opera har givet mere plads til musikken. Alene kontrasterne mellem hurtigt og langsomt, hårdt og blødt liver én op. Og et sted som strygerstarten på Ottavios store arie er direkte himmelsk, forestillingen når nordisk klasse i slige sekunder. »Vulgær« kommer af »vulgus« og betyder den brede befolkning. Den Jyske Operas opsætning af »Don Juan« er en smule vulgær sine steder. En opera for alle med øren.