Cykelmyggen kommer ikke i mål

Mødet mellem H. C. Andersen og Flemming Quist Møller på Østre Gasværk Teater er ikke særligt eventyrligt.

Kinesiske Chenying Lu som cirkusprinsessen Tommelise og David Schnabel som cykelmyggen Egon svirrer forgæves rundt på Østre Gasværk. Forestillingen »Cykelmyggen Egon møder Tommelise« lider under en mangel på en historie og figurer, børnene for alvor kan engagerer sig i. Foto: Oliver Grubb Hoffmeyer Fold sammen
Læs mere

Efter Østre Gasværk Teaters fortjente succes i 2011 med at omskabe Flemming Quist Møllers børnebogsklassiker om den kække myg Egon, der er født på en cykel, til scenen, har teatret nu samlet holdet igen til historien om, hvordan »Cykelmyggen Egon møder Tommelise«.

Hvorfor Egon lige møder H.C. Andersens sarte Tommelise, svæver i mosedisen. Det er en historie på Flemming Quist Møllers præmisser uden nogen hilsen til H.C. Andersen. Tommelise er iscenesat som den cirkusprinsesse fra Shanghai, artisten Chenying Lu reelt er, og som ekvilibristisk kan forvandle stofkvadrater til snurrende parasoller.

Steen Koerner bruger lystigt sine talenter inden for næsten alt, hvad der er af nyere danseformer med især street-præg. Arbejdsmyrerne laver robotdans, drillemyggene Spot og Spe (Michiel Tange Van Leeuvwen og Anders Skat Henningsen) giver nycirkuspræg i svingende lagener, dansemyggen Dagmar (Nadia Skriver Dahl) repræsenterer satdig den klassiske ballet, mens kunstcyklisten David Schnabel debuterer som Egon.

Schnabel kan lave håndstand på sadlen og stejle til perfektion, mens det kniber med at skabe en figur, vi vil heppe på. Det gør det i det hele taget for de medvirkende. De er fulde af energi, men mangler en klar fortælling og en instruktør, der kan samle det hele – og stramme op på den timing, der alt for ofte halter.

De løse ender flagrer efter de snurrende teaterinsekter. Hvorfor er arbejdsmyrerne så vigtige, at det er livsafgørende at redde livet på den spæde myreprinsesse? Hvorfor er det OK, at lopperne både fester med de onde og hjælper de gode?

Med en ambition om at skulle kunne fange et publikum helt ned til tre år, er forestillingens mangel på klar fortælling og tempo fatal. Hende i den alder, jeg havde udsyn til, rejste sig kun nødtvungent fra sin henslængte position på mormors skød, da pausen var forbi. Svært at bebrejde hende.

Det er selvfølgelig fristende at følge op på en succes. Men uden en tvingende kunstnerisk grund bliver det ligegyldigt. Især når der er så meget andet godt tænkt og fint skabt børneteater, man kan se. Astrid Lyng Ottosens scenografi og Brian Njies lysdesign giver dog små øjeblikke af stor teatermagi.

Hvad: Cykelmyggen Egon møder Tommelise. Hvem: Manuskript: Flemming Quist Møller, Clemens og Steen Koerner. Instruktion: Steen Koerner. Musik: Jesper Mechlenburg. Scenografi: Astrid Lynge Ottosen. Lysdesign: Brian Njie. Lyddesign: Morten Frank. Hvor: Østre Gasværk Teater. Til 12. juni.