Compagnia Finzi Pasca leverer en fortryllende forestilling på Republique

Det poetiske, musikalske og ekvilibristiske Compagnia Finzi Pasca er tilbage i København, nu med den Tjekhov-inspirerede »Donka«.

Jonglør og cyr-wheel artisten David Menes. Foto: Viviana Cangialosi Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var en kæmpe succes, da teatret Repulique i januar præsenterede Dalí-forestillingen »La Verità« med Compagnia Finzi Pasca i Tivolis Koncertsal.

Nu er det fremragende schweiziske nycirkuskompagni tilbage i København, men denne gang på Republiques egen scene med den mindst lige så charmerende, musikalske, poetiske og humoristiske Tjekhov-inspirerede forestilling »Donka«.

Ligesom »La Verità« er »Donka« instrueret af Daniele Finzi Pasca, og forestillingen blev skabt i 2010 for at fejre 150-året for Tjekhovs fødsel. Tjekhov kunne godt lide at fiske, og titlen hentyder netop til klokken, der ringer, når der er bid på fiskestangen, men er også symbolet på kunstneren, der venter på at indfange den store idé.

Flere gange er fiskestangen fremme i den yderst originale, varierede og fantasifulde forestilling, og smukt er bl.a. et scenebillede i anden akt, hvor alle otte performere graciøst svinger med lange vimpler på pinde, som var de på fælles fisketur i deres fine hvide 1800-tals inspirerede tøj.

Forestillingen er også fuld af referencer til den russiske forfatters arbejde som læge, hans turberkulose-sygdom og et liv med døden i hælene.Og som en hentydning til hans skuespil »Mågen« kommer den fantastiske jonglør og cyr-wheel-artist David Menes flere gange ind og annoncerer: Konstantin er død!Men først og fremmest sprudler »Donka« af liv og legende kropsekvilibrisme, hvad enten det er tre piger, der med reference til »Tre Søstre« folder sig ud i et drilsk trapeznummer, eller den hypermobile mand, der får foldet, snoet og vredet sin krop på lægens operationsbord.

Man suges ind i et magisk univers

Forunderligt er det at se stepdans med supersikker rytmisk præcision på en spejlglat skøjtebane, hvor vi også ser skøjtedans.

Og i første akts afsluttende isscene med både jonglørbolde, vifter og en lysekrone af is er der en fortryllende sprød klang i rummet, men også en antydning af noget farligt og forgængeligt.

Den vidunderlige, ekspressive Einstein-lignende klovn Rolando Tarquini, der bl.a. træder i karakter som Tjekhov, er ligesom i »La Verità« i sprudlende dialog med den skønne skuespiller Beatriz Sayad på alverdens sprog, og et højdepunkt er deres sjove illusionsnummer, hvor de liggende på gulvet ved hjælp af video laver vilde stunts.

Selv om visse numre i »Donka« kunne strammes, bliver man aftenen igennem suget ind i Compagnia Finzi Pascas magiske univers, hvor Maria Bonzanigos vokal- og instrumentalmusik live på scenen er en vigtig, fin og følsom medspiller.

Hvad: »Donka«.

Hvem: Compagnia Finzi Pasca.

Hvor: Republique, Store Scene, sidste dag 6. december.