Bournonville i Fellini-univers

Ballet: Den Kgl. Ballet fik tirsdag både en interessant ny version af »Napoli« og en ny solodanser, da Ulrik Birkkjær blev udnævnt på scenen af teaterchefen.

Gitte Lindstrøm og Ulrik Birkkjær som hhv. Teresina og Gennaro. Birkkjær blev samme aften udnævnt til solodanser. Fold sammen
Læs mere
Det vrimler med gode og sjove karaktertegninger i 1. akt af Nikolaj Hübbes og Sorella Englunds nyiscenesættelse af Bournonvilles »Napoli«, hvor tiden er sat til 1950erne og personerne som taget ud af en Fellini-film. Herlig er bl.a. Morten Eggert som den sleske limonadehandler Peppo, der læser om La Mafia i avisen, Poul-Erik Hesselkilde som sangeren Pascarillo, der nu er transvestit, og Jette Buchwald i en nyskabt rolle som drikfældig frisør.  Ny er også den kvindelige Vandrerske, der har karakter af en lysets/ kærlighedens engel og virker lidt malplaceret i 1. akts ellers meget jordbundne og menneskelige univers. Fint fungerer til gengæld en ny pas de deux til hovedpersonerne Gennaro og Teresina, og flot bliver Bournonvilles ballabile danset af seks unge par med en markant Alban Lendorf på herresiden. Eventyrlig flot er Maja Ravns filmiske scenografi ikke mindst i 2. akt, hvor vi sammen med Teresina synker ned i havet til ånden Golfo og hans najader. Vældig godt fungerer Louise Alenius' nykomponerede og fint instrumenterede lyrisk/dramatiske musik, inklusiv mystisk hvisken fra orkestergraven. Både i kostume og bevægelser er Golfo alias Jean-Lucien Massot på én gang sexet og dødsens farlig, mens najaderne i skønne slørlette kjoler træder mindre skarpt i karakter i Hübbe/Englunds koreografi.
Det er ikke længere kristendommen, men Gennaros kys og kærlighed, der vækker Teresina tilbage til livet, så de to kan få hinanden. Meget nærværende er Bournonville i 3. akt, hvor hans berømte koreografi fortsat bliver danset i traditionelle kostumer - nu lidt ulogisk som var det optrin med folkedans til fest i 1950ernes fattige Napoli.
Kompagniet sprudlede af danseglæde til premieren, hvor Gitte Lindstrøm aftenen igennem var en dejlig koket Teresina over for den sympatiske unge fisker Gennaro i skikkelse af den talentfulde Ulrik Birkkjær, der til fremkaldelserne blev udnævnt til solodanser af teaterchef Erik Jacobsen.  Med den nye »Napoli« har Den Kgl. Ballet fået en både nødvendig og prisværdig udfordring af traditionen og et i det store hele vellykket bud på fornyelse af den verdensberømte klassiker.