Balletchef med flair for film

Pariseoperaens nye balletmester, den 37- årige Benjamin Millepied, der var koreograf på filmen »Black Swan«, er i København sammen med sit prestigefulde balletkompagni og hustruen, Natalie Portman.

Benjamin Millepieds. Foto: Julien Benhamou Fold sammen
Læs mere

De fleste forbinder Benjamin Millepieds navn med skuespilleren Natalie Portman og filmen »Black Swan«, som Benjamin Millepied både koreograferede og medvirkede i. Siden blev han gift og fik barn med Natalie Portman, og det er kun få uger siden, det celebre ægtepar, der i dag bor i Paris, kunne ses hånd i hånd på den røde løber til åbningen af årets Cannes-festival.

Her var Benjamin Millepied ikke bare med som ledsager til hustruen, der debuterede som filminstruktør. Han var også med som koreograf til åbningsceremoniens balletindslag for 17 dansere, skabt over Hitchcoks »Vertigo«.

Nu er den tidligere solodanser i New York City Ballet, der sideløbende med karrieren som danser har været en efterspurgt koreograf hos balletkompagnier verden over, kommet til København sammen med 75 dansere og 20 balletbørn fra Pariseroperaens ballet, hvor Benjamin Millepied tiltrådte som balletmester i oktober 2014. Og med som ledsager er Natalie Portman.

»Jeg har selvfølgelig aldrig før haft et job, hvor jeg er ansvarlig for så mange mennesker og med så mange fagforeninger involveret. Men det er interessant at blive kastet ud i, og jeg er parat til alle udfordringerne,« siger den 37-årige balletmester, der er født i Bordeaux og har boet 20 år i USA.

Hans ankomst til København, hvor Pariseroperaens Ballet gæstedanser med den romantiske ballet »Paquita« på Operaen fredag til søndag, blev udskudt et døgn på grund af arbejde i Paris. For de 75 dansere, der medvirker i gæstespillet, udgør kun knap halvdelen af det gigantiske og prestigefulde franske balletkompagni. Den anden halvdel af kompagniet danser hjemme i Paris, hvor der torsdag aften var repremiere på balletten »Paradisets børn«, som dansk publikum for et par år siden kunne opleve i biografer landet over, da den blev live-streamet fra Palais Garnier.

»Jeg er jo nødt til at være til stede, når der er premiere eller repremiere i Paris,« siger den travle Benjamin Millepied, hvis efternavn betyder tusindfod.

Det er ikke første gang han er i København. For i starten af det nye årtusinde dansede han med New York City Ballet i Tivolis Koncertsal, og han var også med i Tivoli-gæstespillet »Hübbe & Friends« i 2002, arrangeret af hans tidligere kollega i New York City Ballet Nikolaj Hübbe.

Når Benjamin Millepied skal karakterisere Pariseroperaens ballet lyder det kort og godt: »Det er et kompagni, der altid har haft stor virtuositet, kombineret med elegance.«

Balletmesteren lægger ikke skjul på, at det også er et meget hierarkisk opbygget kompagni med hele fem klassificeringer af danserne.

»Desværre står det ikke i min magt at ændre hierarkiet. Hvis jeg kunne, så ville jeg selvfølgelig gøre det. Men det her kompagni er en stor institution, der ikke ligner nogen anden. Jeg har først og fremmest et ønske om, at kompagniet bliver ved med at være trofast over for en bestemt dansetradition og kreativitet.«

Balletten »Paquita« hører til det repertoire, der ble planlagt af Millepieds forgænger, Brigitte Lefèvre, som stoppede efter 20 år på balletmesterposten. Næste sæsons ambitiøse program er til gengæld tilrettelagt af Millepied, der starter med at sætte fingeraftryk af sig selv og sin egen baggrund med en ny Millepied-kreation og værker af Balanchine og Robbins.

»Selvfølgelig præsenterer jeg også nutidig tåspidskoreografier af Christopher Wheeldon, Wayne McGregor, Justin Peck og Alexei Ratmansky. Det er vigtigt at blive ved med at skabe balletter, der er relevante for vores tid, men som trækker på den klassiske ballets store vokabularium.«

En ny udgave af »Nøddeknækkeren« hvor Benjamin Millepied samt Sidi Larbi Cherkaoui, Édouard Lock, Arthur Pita og Liam Scarlett hver koreograferer en scene, er også på programmet. Og så er det et scoop, at Millepied har fået en af verdens fremmeste koreografer, William Forsythe, tilknyttet Pariseroperaens ballet som huskoreograf.

»Han skal blive lige så længe, vi er glade for samarbejdet. Foreløbig har vi en tidshorisont på tre år.«

Fremtrædende moderne franske koreografer som Maguy Marin, Jérôme Bel og Boris Charmatz er også præsenteret den kommende sæson.

»Charmatz´værker bliver fortrinsvis opført uden for selve scenen i mere offentlige rum. Jeg kan godt lide projekter, hvor man danser på museer og lignende. Det er vigtigt at få balletten ud på utraditionelle steder.«

Med internetprojektet »La Troisième Scene« (den tredje scene) bliver der åbnet for tværkunstneriske møder mellem dansere, koreografer, filmfolk og forfattere på nettet. Her vil man også kunne se en række af Benjamin Millepieds kortfilm med dansere fra kompagniet.

»Kortfilmen »Haut Vol«, der er tilgængelig på Nowness, lavede jeg sammen med instruktøren Louis de Caunes til to af kompagniets dansere for at hylde dem, efter de begge havde vundet priser i november. Filmen viser selvfølgelig også Pariseroperaen og udsigten over Paris oppe fra taget,« siger Benjamin Millepied, der helt sikkert vil fortsætte med at udforske filmmediet.

»Man er nødt til at tænke på, hvordan man kommunikerer med en yngre generation og kommer i kontakt med mennesker, der ikke kender til dans. Det er filmmediet jo rigtigt godt til.«