Livsbekræftende offerdans

100-året for balletten »Le Sacre du Printemps« fejres i Østre Gasværk Teater med fint samarbejdsprojekt mellem skolebørn og professionelle.

I dag kan 200 skolebørn opleves under ofringen af en jomfru til foråret i rammerne af Østre Gasværk i København. Foto: Uffe Weng Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er et gigantisk pædagogisk projekt, der nu kulminerer med opførelsen af »Le Sacre du Printemps« i Østre Gasværk Teater. Siden efteråret har 200 sjællandske skolebørn fra femte og sjette klasse været involveret i musik- og danseworkshopper med henholdsvis Sjællands Symfoniorkester/Copenhagen Phil og danseformidlere fra Dansehallerne. Og her i foråret er børnene så blevet kastet ud i ny koreografi skabt af Dansk Danseteaters dansere, kompagniets leder, Tim Rushton, og børnene selv til Stravinskijs nu 100 år gamle, men stadigvæk rytmisk meget udfordrende balletmusik.

Inden selve den godt en halv time lange »Le Sacre du Printemps« om forårets ofring går i gang, foretager Tim Rushton sammen med Uffe Savery, der er musikchef for Sjællands Symfoniorkester/Copenhagen Phil, en fin øre- og øjenåbnende introduktion. Publikum møder her blandt andre en musiker fra orkestret samt den charmerende karatedreng Niklas, der danser hovedpartiet som forårsofferet i tæt samspil med Dansk Danseteaters Milou Nueyns som moderskikkelse.

Når selve værket begynder, er hele symfoniorkestret med på scenen i Østre Gasværks runde rum, der er en perfekt ramme om det rituelt inspirerede værk, hvor flere danseindslag netop foregår i cirkelformationer. Og under ledelse af den unge finske dirigent Santtu-Matias Rouvali spiller orkestret dynamisk og spændstigt op til dansen.

Myldrende liv

Klædt i røde, grønne og brunlige jordfarver skaber de 200 dansende børn et myldrende liv allerede i den første del, »Tilbedelse af jorden«, hvor de flere gange er i hel tæt kontakt med gulvet. Og kraftfuldt og distinkt folder de professionelle dansere fra Dansk Danseteater sig ud.Bedst fungerer koreografien i anden del, »Ofringen«, hvor børnene hopper og stamper til musikkens markante rytmer, og effektfuldt er det, når de alle med løftede arme banker med knyttede hænder i rytmiske ryk, så det ligner spirer, der vil op af jorden.

Meget fint er det lykkedes at finde en balance mellem udfordring og teknisk formåen hos de medvirkende skolebørn. Men trods introduktionen er den stemningsfulde, men ret abstrakte forestilling ikke helt let at gå til for et ungt publikum.

Ikke desto mindre er »Le Sacre du Printemps« i Østre Gasværk et yderst prisværdigt pædagogisk samarbejdsprojekt, som det egentlig ikke giver så meget mening at tildele stjerner. For dét, som det først og fremmest handler om, er, at en masse unge mennesker har fået mulighed for at være en del af en kunstnerisk proces og gennem den komme tæt på dansens og musikkens berigende verden med egen sjæl og krop. Til gengæld giver det rigtig god mening, at »Le Sacre du Printemps« er blandt de mange dansearrangementer, man kan opleve i dag, 29. april, som UNESCO har udråbt til Dansens Dag over hele verden.

  • Hvad: »Le Sacre du Printemps«.
  • Hvem: Dansk Danseteater, 200 skolebørn, Sjællands Symfoniorkester/Copenhagen Phil. Kunstneriske ansvarlige: Rushton og Savery. Komponist: Stravinskij. Dirigent: Rouvali.
  • Hvor: Østre Gasværk Teater, sidste dag 29. april.