Von der Leyen, Meloni og resten af publikum klappede i 13 minutter af Kasper Holtens opera. Foran La Scala var demonstranterne knap så glade

Kasper Holten forstår de ukrainske demonstranter foran La Scala. Operaens handling er dog alt andet end venlig over for sin hovedperson – en russisk zar, der bliver hjemsøgt af sine magtsyge handlinger – begrunder Holten.

 
Åbningen af La Scala er en af årets største aftener i operaverdenen, og i år var sæsonens første opera instrueret af Kasper Holten. Men ude foran ikoniske La Scala protesterede ukrainske demonstranter mod forestillingen. Video: Ritzau/Scanpix. Redigering: Emma Märtens Christensen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Milanos verdensberømte teater, La Scala, åbnede operasæsonen onsdag med en opførsel af »Boris Godunov«, som blev komponeret af russeren Modest Musorgskij.

Set med danske øjne var åbningsforestillingen interessant, fordi forestillingen er instrueret af Kasper Holten, som er teaterchef på Det Kongelige Teater.

Åbningen af sæsonen 7. december er en gammel tradition, og åbningen bliver hvert år sendt direkte på tv og vist på storskærme i Milano. Kasper Holten er stolt af, at han har fået lov til at instruere netop denne forestilling, siger han til Berlingske.

»Det er fantastisk at være et sted, hvor der er en sådan tiltrækning til, og bevågenhed om et kulturelt arrangement. Publikum til åbningen er lidt blasert og er der i høj grad for at se på hinanden netop den dag, men de varmede op efterhånden. De var tydeligvis rørte og bomstille under den sidste scene,« siger Kasper Holten.

»Boris Godunov« handler om den russiske zar af samme navn, som regerede fra 1598-1605. Men intentionen er ikke at hylde magten, siger Kasper Holten. Fold sammen
Læs mere
Foto: La Scala.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters fik operaen en 13 minutter lang ovation fra publikum, herunder Italiens premierminister, Giorgia Meloni, Italiens præsident, Sergio Mattarella, samt Europa-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen.

Ude foran La Scala var samlet omtrent 20 demonstranter med blå og gule ukrainske flag. Demonstranterne deler den ukrainske kulturministers holdning, som er, at man bør boykotte russiske kunst og kultur, indtil Rusland forlader Ukraine, som Berlingske beskrev torsdag.

Valerija Kaltjenko, der organiserede demonstrationen foran La Scala, udtalte til nyhedsbureauet AP, at operaen i Warszawa i Polen har aflyst opsætningen af samme opera.

»Jeg ved ikke, hvorfor italienere har en tendens til at tro, at russisk kultur ikke har noget med den russiske regering eller det russiske folk at gøre. Det hele er sammenflettet med den middelalderlige mentalitet, der skabte Putin,« mener Valerija Kaltjenko, som er fra den østukrainske storby Kharkiv, men som gennem flere år har boet i Milano, til AP.

Ukraine med skudhuller i på fortæppet

Med sin opsætning af »Boris Godunov« søger Kasper Holten i stedet at understrege operaens budskab om »magtens kynisme«.

»I vores udgave vil zaren gøre hvad som helst for at få magten. Han har slået et barn ihjel for at få magten, og vi har i Shakespeare-lignende stil et synligt, blodigt spøgelsesbarn, der hjemsøger ham. Zaren får også visioner om fremtiden og ser, hvad der hænder hans egne børn, som kommer ud for frygtelige skæbner. Det handler altså om, at spiralen af vold, som han har indledt, fortsætter gennem generationerne,« forklarer Kasper Holten.

På fortæppet er der tegninger af Ruslands historie, og der vises et blodigt kort over Ukraine med skudhuller i, forklarer Kasper Holten, som tilføjer, at han er dybt berørt over krigen i Ukraine.

»Jeg forstår, hvorfor Ukraine-demonstranterne står der, og hvorfor klimaaktivister smed maling på bygningen på åbningsaftenen. Det er jo en begivenhed med international bevågenhed, og derfor et godt tidspunkt til at få sympati for sin sag. Men når operaen netop handler om en russisk leder, der lever med konsekvenserne af sin magtsyge, ville det være mærkeligt ikke at spille den på grund af krigen,« siger han.

Ursula van der Leyen: Putin skal ikke ødelægge dette

Ifølge AP har russiske medier i vidt omfang omtalt opsætningen af »Boris Godunov« i Italien og i et af verdens fineste operahuse. Får det dig til at genoverveje, om det er klogt at opføre russisk opera netop nu, Kasper Holten?

»Det er rigtigt, at de taler om det, og de glemmer selvfølgelig at fortælle, hvad der sker i forestillingen. Alligevel mener jeg, det ville være katastrofalt ikke at spille russisk musik og kultur. Jeg er helt enig i den officielle danske linje, som er at boykotte den russiske stat og dets institutioner, men at lade være med at spille russisk musik og læse russisk litteratur er ikke logisk.«

Europakommissionens formand, Ursula von der Leyen, udtrykte efter forestillingen fuld solidaritet med det ukrainske folk, men understregede, at russisk kultur ikke skal sammenblandes med Vladimir Putin.

»Vi bør ikke tillade Putin at ødelægge alt dette,« sagde von der Leyen til AP med henvisning til store russiske forfattere og komponister, herunder operaens forfatter, Modest Musorgskij.

La Scalas ledelse har udtalt, at den støtter Ukraine, og La Scala har blandt andet afholdt en støttekoncert til fordel for Ukraine, som indsamlede tre millioner kroner.