Modig teaterforestilling retter kritik mod en muslimsk kultur, hvor kvinder er underlagt manden

»1001 nat« på Teater Republique lukker fornemt op for den arabiske kulturhistories sanselige skønhed. Men den understreger også modigt kvinders manglende retsstilling i store dele af verden.

Harem: Stephanie Nguyen, Mille Hoffmeyer Lehfeldt og Stina Ekblad i »1001 nat« på Teater Republique. Natascha Thiara Rydvald

Jeg fortæller, derfor lever jeg!

Sådan er udgangspunktet for den arabiske eventyrsamling »1001 nat«. Den om den smukke, modige og kloge vesirdatter Sharazad, der fortæller en omtrent uendelig historie for sin nye ægtemand, den grusomme konge, der har for vane at hugge hovedet af sine hustruer allerede i morgengryet efter bryllupsnatten. Hun udsætter døden og undgår sin forudbestemte skæbne med sine fortællingers kraft, for når solen står op, holder hun inde og lover en fortsættelse næste nat, hvis hun må leve endnu en dag.