»Man tror, det er et kunstmuseum«

Christiane Vejlø, digital trendanalytiker, er ikke begejstret for Det Kongelige Teaters nye hjemmeside. »Alt hvad teatret handler om af drama og lidenskab, lyset og stemningen, kan jeg slet ikke finde,« siger hun.

Screendump fra Det Kongelige Teaters nye hjemmeside. Fold sammen
Læs mere

»Noget af det første, der støder mig, når jeg kommer ind på sitet, er et sted, hvor man kan klikke for at få en vejledning i, hvordan man bruger hjemmesiden. Det klik finder man flere steder på siden, og det er selfølgelig meget hjælpsomt, men det er også lidt problematisk at starte med at sige, at du kan nok ikke finde rundt på vores hjemmeside, hvis du ikke får en brugsvejledning. Det er ikke den bedste tilgang til brugervenlighed.«

Sådan siger Christiane Vejlø, digital trendanalytiker hos Elektronista Media. Vi har bedt om hendes vurdering af Det Kongelige Teaters nye hjemmeside. Og hun er ikke imponeret.

»Jeg synes, det er problematisk, at jeg ikke ud fra de billeder, der er på forsiden, kan se, at det drejer sig om teater. Man har valgt nogle meget rene billeder bl.a. af en skov og en sten, det kunne lige så godt være et kunstmuseum. Der er intet, der signalerer scene og den der ånd og live-følelse, man får i et teater,« siger hun.

»Det er jo nok meningen, at man skal finde de billeder, når man har klikket sig igennem til de respektive forestillinger, men jeg synes, pladsen på forsiden er udnyttet meget dårligt, når man ikke får vist nogle scenebilleder. Heller ikke nede under »Kommende forestillinger« har man valgt at vise nogle forestillingsbilleder, der er kun tør tekst. Helt dødt.«

Rent teknisk bliver hun irriteret over, at der er flere lag på sitet, der glider hen over hinanden, når man scroller ned over sitet.

»Måske har man ladet sig inspirere af Metropolitan Operas site, hvor det fungerer redt fedt, men det gør det ikke her. Det virker bare rodet,« siger hun.

»Og når man går ind under punktet »Det sker«, bliver man for alvor udfordret med alle de flueben, der skal sættes - ligesom de der restauranter, hvor man skal krydse af, om man vil have brød eller salat til kødet. Hvis man ikke på forhånd ved, f.eks. at der kun vises ballet på Gamle Scene, hvad Ulvedalene eller »Ude i landet« står for, kan man godt få problemer. Under pris kan man kun trykke enten på »Under 200 kr.« eller »Gratis« – men hvad så, hvis jeg gerne vil have en god plads, der er dyrere. Hvor skal jeg så trykke? Der er alt for mange ting, man skal tænke over her. Man kommer jo for at få en oplevelse, ikke for at skulle bryde min hjerne med, hvordan man betjener produktet.«

Hvis formået med hjemmesiden er at brugeren lyst til at købe en teateroplevelse, lever den efter Christiane Vejløs mening langt fra op til det.

»Det får jeg overhovedet ikke lyst til. Jeg synes slet ikke, den animerer til den passion, jeg forbinder med teater. Denne side har kold luft - alt hvad teatret handler om af drama og lidenskab, lyset og stemningen, kan jeg slet ikke finde,« siger hun. »Og så mangler den et blog-univers, hvor man kan fortælle om nogle af de andre spændende ting, der foregår mellem premiererne, det vil give mere liv.«

Skulle hun give hjemmesiden karakterer, som om det var en teaterforestilling, ville det derfor kun blive til to stjerner.

»Den skal være meget mere brugervenlig og kommunikere produktet bedre,« siger hun.

Mobilversionen, derimod, vil hun gerne give én eller to stjerner mere.

»Den har ganske vist ikke mere stemning, men funktionalitetsmæssigt er den meget mere gennemskuelig.«