Facebook-censur rammer markedsføringen af dansk teaterforestilling om Stalin – se den censurerede video her

Seniorforsker hos Institut for Menneskerettigheder kalder sagen for et eksempel på »algoritmernes overherredømme«.

 
Se de tre videoannoncer, som Meta har afvist. Video: Nørrebro Teater. Redigering: Joachim Christian Valentin Werner. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I Sovjetunionen var politisk censur en integreret del af samfundet og regimets kommunikation.

Eksempelvis under Josef Stalins udrensninger, hvor han tidligere politiske allierede, såsom Lev Trotskij, blev slettet fra historien og fra gamle billeder og film.

Nu bliver et satirisk teaterstykke på Nørrebro Teater om netop Stalin ramt af Facebook-ejeren Metas automatiske censur.

Ifølge teatret kan det nemlig kun køre en begrænset digital annoncering for dets kommende forestilling, »Stalins død«, der er baseret på en film og en graphic novel (tegneserieroman) af samme navn.

Annoncerne bliver afvist, fordi de opfattes som havende et politisk indhold.

Nørrebro Teaters direktør, Mette Wolf siger, at flere medarbejdere hos Meta beklager og henviser til, at det er »systemet«, der blokerer for annoncen.

»Det er unægteligt en bizar situation,« siger Mette Wolf, som forklarer, at forestillingen skulle have haft premiere for to år siden, men at den blev udsat på grund af coronanedlukningen.

Og nu er det et stort problem for teatret, at det ikke kan markedsføre på Metas platforme, da det ellers er et af de steder, hvor det fungerer bedst.

»Dengang satte vi den på plakaten for at sætte spot på, hvad der sker, når magten spiller fandango med sandhed, fakta og verdensfred. Nu er der gået to år, og Putin har angrebet Ukraine. Nu er forestillingen desværre ekstremt aktuel, fordi den netop er en direkte kritik af Stalin og det vanvittige magtsystem, som Putin står på skuldrene af. Men nu får vi ikke lov at annoncere på det mest magtfulde medie, nemlig Facebook,« siger Mette Wolf.

Her hersker algoritmerne

I den seneste korrespondance mellem Meta og Nørrebro Teater, som Berlingske har set, kan man læse, at Metas erhvervskundeservice tilsyneladende medgiver, at reklamen ikke burde blive blokeret, da den handler om et teaterstykke.

Alligevel er kundeservicemedarbejderne tilsyneladende ikke i stand til at ændre på, hvordan algoritmen opfatter annoncerne, som i flere omgange er blevet blokeret, oplyser Nørrebro Teater.

Rikke Frank Jørgensen, der seniorforsker hos Institut for Menneskerettigheder, er ikke overrasket over, at der er en algoritme, der skal fange politiske reklamer.

»Det lægger Meta ikke skjul på, at de bruger, og det er sikkert hensigtsmæssigt i mange andre sammenhænge,« siger Rikke Frank Jørgensen.

Hun er til gengæld overrasket over, at medarbejderne tilsyneladende ikke kan tilsidesætte algoritmens vurdering af annoncen.

»Det er et eksempel på det algoritmiske overherredømme, hvor algoritmens vurdering bliver styrende, og medarbejderne ikke i praksis har mulighed for at korrigere dens vurdering,« siger Rikke Frank Jørgensen.

Et venligt forslag

Nørrebro Teater fortæller, at Meta tidligere har skrevet, at annoncen ikke kan blive godkendt, fordi »systemet genkender annoncen som en politisk annonce«. Derudover skal Meta angiveligt have bedt teatret om at registrere sig som politisk organisation for at få godkendt annoncen af »systemet«, men det har teatret afvist.

Berlingske har fået et skriftligt svar fra Sami Tahir, som er kommunikationsmedarbejder for Meta i Norden. Han skriver, at Meta med »hver eneste handling« siden 2016 stadig »grundlæggende tror på friheden til at udtrykke sig for både enkeltpersoner og annoncører«.

»Derfor har vi etableret foranstaltninger for at fremme sandfærdighed og legitimitet for alle, der ønsker at udgive annoncer om sociale spørgsmål, valg eller politik. Disse foranstaltninger omfatter alle former for samfundsrelaterede reklamer, der falder ind under disse kategorier, inklusive den, der blev udsendt af teatret,« skriver Sami Tahir i et svar på engelsk, som kan læses i sin helhed i faktaboksen nedenfor.

Derfor, skriver Tahir, skal alle, der vil skabe eller udsende reklamer om samfundsrelaterede ting, valg eller politik godkendes på forhånd. Derudover skal annoncører, som ønsker at annoncere på baggrund af de valgte emner i EU, inkludere en såkaldt disclaimer, skriver han.

Nørrebro Teater oplyser, at det har haft i Metas kundeservice to gange i telefonen og én gang på chat, men at det ikke kan få at vide, præcis hvad det er, der gør, at reklamerne bliver afvist.

Berlingske stillede følgende opfølgende spørgsmål til Sami Tahir, efter han havde sendt svaret, der kan læses i faktaboksen nedenfor:

Sami Tahir, meget kunst og kultur handler vel om »social issues«, som I kalder det, ligesom »Death of Stalin«.

Sylvester Stallone-filmen »First blood« (den første film om Rambo, red.) handler for eksempel om forholdene for Vietnam-veteraner. Ville en trailer for »First Blood« også skulle markeres med en disclaimer? Hvad med Avatar 2, som handler om kolonialiseringens problemer?

»Disse bedømmelser laves fra sag til sag. Stalin er en historisk og politisk figur, mens Rambo og Avatar ikke har samme historiske og politiske betydning. Alle kan i øvrigt få en ny bedømmelse, hvis man oplever, at en annonce bliver afvist på et fejlagtigt grundlag. Alternativt kan man redigere eller skabe en ny annonce, som følger vores retningslinjer.«

»Stalins død« kan ses på Nørrebro Teater fra 17. februar.