Det begyndte som en nødløsning under corona. Men nu vil de danske teatre gerne fortsætte

Coronanedlukningen tvang mange teatre til at tænke kreativt og skabe forestillinger, der bliver lavet til skærm. Nu er tiltaget blevet så populært, at flere ser det som fremtidens teater. Også selvom en teaterforsker vil mangle følelsen af skuespillernes mundvand.

Amalie Dollerup var med, da Folketeatret viste Kaj Munk-forestillingen »Ordet« online, men andre teatre går endnu længere og laver teater, der er tænkt til en skærm. For Dollerup er der dog noget, hun savner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Unknown
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var egentlig tænkt som en erstatning. En mulighed for at holde gang i butikken, indtil der igen kom folk i salen. Men i løbet af de seneste par måneder er det, der skulle være en nødløsning, endt med at være en succes for flere teatre.

Hele 16.000 så således med, da Folketeatret for nylig viste »Ordet« online, og på Teater V i Valby har man snart premiere på sit tredje digitale projekt. Snart får vi også Danmarks første teaterfestival for såkaldt »digital first«-forestillinger.

Der er ligefrem dem, der mener, at digitalt teater er fremtiden.

»Jeg vil super gerne have det fysiske teater tilbage, men jeg kan bare se, at der er en mulighed her,« siger Karen Toftegaard, der står bag landets første festival for digitalt teater, RE: LOCATIONS, der begynder 21 april.

Hun suppleres af teaterdirektør Pelle Koppel fra Teater V.

»Vi plejer at sige, at vi er Danmarks første bydelsteater, fordi vi skal ramme alle dem, der bor i hele vores bydel. Med de nye digitale muligheder kan vi pludselig ramme hele verden fra Valby,« siger Pelle Koppel.

Teaterelskeren, der tvivler

Det er ikke første gang, at teatret forsøger sig med digitale platforme. Teaterforsker ved Københavns Universitet Stig Jarl husker især teatersitet Seeatre.com, der blev lanceret i 2012. Planen var at bringe hd-optagelser af teaterforestillinger fra både danske og europæiske scener. Men initiativet crashede med et brag.

»Det var måske lidt strengt at sige, at det var forudsigeligt, men jeg må indrømme, at jeg både tænkte »selvfølgelig« – og »gud, hvor var det ærgerligt«. Som teaterforsker syntes jeg jo, at det var vidunderligt med kvalitetsoptagelser af teater. Men som teaterelsker troede jeg ikke rigtig på det,« husker Stig Jarl.

Han fortæller dog, at der også er mere succesfulde eksempler.

Folketeatret havde egentlig regnet med at vise Kaj Munks »Ordet« foran et levende publikum. Men restriktionerne spændte ben, og i stedet viste man forestillingen på teatrets hjemmeside. Det blev en bragende succes med 16.000 gæster. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gudmund Thai.

»Vi har faktisk et ganske stort marked på optagelser af operaer, der udkommer på dvd, som ellers er et uddøende medie. Kasper Holtens »Nibelungens Ring« fra Det Kongelige Teater er også optaget og udgivet som dvd. Det er selvfølgelig noget, der er lavet til connaisseurer og operaelskere, men dem er der også mange af rundt omkring i verden. Og det kan være vanvittig dyrt at rejse til New York for at se en særlig opera. Samtidig bliver de vist på flere af de europæiske betalingskanaler.«

I Danmark er der dog ikke samme tradition for at optage teater. Slet ikke på den måde, det bliver lavet nu med liveforestillinger, som folk kan se, mens de foregår, på deres egne skærme. Af samme grund har Stig Jarl svært ved at sige, om det vil blive en succes.

»Jeg synes jo, at det helt specielle ved teatret er, at det foregår live og i samme rum. Jeg bruger ofte det billede, at jeg kan risikere at få mundvand i hovedet oppe fra scenen. Det er risikofyldt for publikum at gå i teatret, og spørgsmålet er, om ikke det ændrer sig, når der er en skærm imellem os.«

Du overtager en andens liv

Det frygter Karen Toftegaard ikke. Hun mener, at digiteater, når det gøres rigtigt, er meget intimt. Næsten mere intimt end almindeligt teater, faktisk.

»I de forestillinger, vi viser, er der enormt meget interaktion. Som publikum er du virkelig på spil. Det, synes jeg, er interessant,« forklarer hun.

Ifølge RE: LOCATIONS hjemmeside sætter festivalen netop fokus på »en helt ny teatergenre, såkaldt »digital first«-teater«. Altså forestillinger, der bliver produceret til skærmen og foregår, mens publikum logger på. Blandt teatrets forestillinger er »AVATAR ME«, hvor publikum overtager en anden persons identitet.

Stig Jarl, teaterforsker

»Det er risikofyldt for publikum at gå i teatret, og spørgsmålet er, om ikke det ændrer sig, når der er en skærm imellem os.«


»Du har en oplevelse, som er ret eksklusiv. I 45 minutter overtager du så at sige et andet menneskes liv. I det rum er der kun dig og den anden person, som måske er i Moldova eller Sydafrika. Du kan selvfølgelig logge af, og hvis internetforbindelsen ryger, er der ikke så meget at gøre. Men du sidder ikke bare passivt hen. Du er involveret og meget tættere på, end du ville være i Tivolis Koncertsal.«

Det er Pelle Koppel enig i. Ligesom Karen Toftegaard blev han opmærksom på de digitale muligheder under nedlukningen. Den første af hans livestreamede teateroplevelser blev vist 28. maj sidste år, og snart er der premiere på »Stav til Sex«, der er til rådighed for dem, der betaler billet. Forestillingen beskrives som »online seksualundervisningsteater«.

Og den slags skal der nok være interesse for – også efter nedlukningen, mener teaterdirektøren.

Det fysiske bliver erstattet

»Oplevelsen er jo lidt, at teatret er stagneret i en verden, der bliver ved med at udvikle sig. Ikke mindst i forhold til de digitale muligheder. Under nedlukningen begyndte vi så alle at gå til Zoom-møder, og der gik det op for mig, at det var et lukket rum. Ligesom en teatersal. Det betød også for mig, at der var nogle muligheder i det,« fortæller Pelle Koppel.

Hans digitale forestillinger begynder med, at folk bliver budt personligt velkommen. Herefter går forestillingen i gang – direkte henvendt til publikum.

»Det fysiske går jo tabt, men det bliver erstattet af en intimitet, der er endnu stærkere. Det er også et spørgsmål om generationer, og hvordan vi oplever virkeligheden. De yngre ser jo ikke det, der sker på en skærm, som mindre virkeligt. Det er også en stor værdi i at opleve ting samtidig og i fællesskab. Det må vi ikke glemme,« siger Pelle Koppel og sammenligner med at se flow-tv.

Pelle Koppel, teaterdirektør

»Vi kan spille for mellem 100 og 300 mennesker ad gangen, og de sidder allesammen på første række, midtfor.«


»Her er der så bare også den intimitet, der opstår, når du kan bryde den fjerde væg og tale direkte til publikum. Og at vi spiller live, så man ved, at det kan gå galt, uden at man kan klippe det om.«

Selvom teatrene snart får mulighed for at invitere mennesker indenfor fysisk, vil Pelle Koppel fortsat arbejde med det digitale teater.

»Jeg vil gerne etablere Danmarks første digitale teater, samtidig med at vi bliver ved med at lave de klassiske, fysiske forestillinger på Teater V. I det digitale teater kan vi lave oversættelser på ti forskellige sprog og række ud til hele verden. Vi kan måske også fange nogen af dem, der aldrig ville rejse sig fra sofaen for at gå i teatret. Vi kan spille for mellem 100 og 300 mennesker ad gangen, og de sidder allesammen på første række, midtfor. Jeg synes, at det er oplagt.«

Forestillingen »The Journey« af britiske Scott Silven vises på RE:LOCATIONS, en ny festival for digitalt teater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Unknown.

Det er Karen Toftegaard helt enig med ham i.

»Vi er jo digitale væsener. Vi skal ikke være bange for at havne i The Matrix, vi skal bare være åbne overfor oplevelser, der tager udgangspunkt i, at det digitale er en præmis for hele vores liv. Hvis man gør det interessant og putter lidt nærvær ind i det, så kan det virkelig noget.«

Teater Vs digidrama »Stav til Sex« kan opleves på teatrets hjemmeside fra 19 april.
Den digitale teaterfestival RE:LOCATIONS finder sted fra 21 april til  9 maj.
Folketeatrets optagelse af »Ordet« spiller på Folketeatrets hjemmeside 22. april i tidsrummet kl. 15-23.