En af de sidste ting, musikikonet David Bowie nåede at beskæftige sig med i sin karriere, inden han døde i en alder af 69 i 2016, var musicalen »Lazarus«. Den bestod af inspiration fra science-fiction-filmen »He Man Who Fell to Earth«, som Bowie selv medvirkede i i 1976. Men den var også bygget op om en række Bowie-sange, herunder fire nye, som han efterfølgende udgav.
På Det Kongelige Teater, der nu langt om længe kan have københavnerpremiere på den forestilling, man co-producerer med Aarhus Teater, og som for længst har været vist i det jyske med et andet cast, er det blevet til et sindssygt flot, men også noget intellektuelt og prætentiøst, gyngende syretrip i Heinrich Christensens iscenesættelse. Vildt flot, men anmelder Rikke Rottensten kan ikke skjule, at tomhedsfornemmelsen også kommer snigende.
Uddrag af anmeldelsen:
»Det Kongelige Teaters »Lazarus« er lækker, overdådig og vild. At indpakningen er mere interessant end indholdet skal holdet ikke bebrejdes. David Bowie var en større sanger og komponist end musicalmager.«