Der kom brev fra… Danmarks skuffede erhvervsliv

Kære Dansk Folkeparti, spyttende mand på bro m.fl.,

Et par hurtige spørgsmål: Har I nogensinde prøvet at sælge Lego-klodser til selverklærede humanister i Sverige? Mejeriprodukter til unge venstreorienterede i Berlin? Bang & Olufsen til selvretfærdige verdensborgere? Nej, vel?

Så prøv at gøre det, når Danmarks brand er så superdårligt, som tilfældet er under den nuværende flygtningesituation. Her prøver man, som fx Arla, at sælge dejlige Apetina-salattern til et globalt publikum, og så hører man via New York Times, at Inger Støjberg advarer fremmede mod at komme til Danmark. Eller Lego forsøger at promovere et Lego All Stars Event i Malmö, og straks dukker en spyttende dansker op på en eller anden motorvejsbro i Rødby. Det betyder røde tal på bundlinjen, folkens!

Derfor anbefaler vi, at I brander jeres holdning til flygtninge på en lidt mere spiselig og kundevenlige måde. Fint nok med os, at I foretrækker udlændinge, der taler engelsk, kan lidt IT og har en videregående uddannelse - det gør vi også! Men for at vi ikke skal miste endnu flere penge, kunne I overveje at dele flere af de der billeder, hvor en betjent leger med en syrisk pige eller krammer en grædende mor.

Lad endelig flygtningene rejse videre til Sverige, men overvej, hvor smart det er at annoncere i Hizbollah-aviser (hint: ikke så smart) eller indkalde Hjemmeværnet. Hvis I vil, kan vi give jer nummeret på et par gode PR-folk, der var til stor hjælp under en anden krise for sådan cirka ti år siden.

Brandingbevidste hilsner,
Arla, Legoland, Bang & Olufsen m.fl.