Youtube vil investere i flere stjerner

Videosiden Youtube vil bruge flere penge på at hjælpe populære leverandører af indhold med at udvikle sig til stjerner.

Der skal udklækkes flere stjerner på videodelingssiden Youtube. Flere kendte personligheder er begyndt som personer, der deler videoblogs på Youtube og formår at tiltrække et enormt seerpublikum, der gør dem til stjerner på internettet. Og dem vil Youtube gerne have flere af.

Den Google-ejede tjeneste har gennem tiden investeret i flere initiativer, der skal understøtte udviklingen af indhold på videosiden og give de meget aktive og populære flere værktøjer til at blive endnu mere kendte.

Der er blandt andet blev oprettet såkaldte »Youtube Spaces« i L.A., Tokyo, London og snart i New York. Her kan skabere til videotjeneste få adgang til udstyr, optagelokaliteter og hjælp til at udvikle deres kanaler på Youtube. 

Nu skal der foretages en ny investering i skaberne af indhold til videosiden ved at finansiere udvalgt indhold fra nogle af de bedste indholdsleverandører på Yotube.

Det skal understøtte deres kreativitet, men også sikre nyt indhold til deres millioner af fans på Youtube, meddeler Alex Carlos, der er ansvarlig for Youtube Originals i et blogindlæg fra Youtube.

Heri fremgår det, at videosiden på månedsbasis har mere end millioner besøgende, samt at den daglige seer-tid årligt vokser 50 procent.

»Vi har set teenagere, der er begyndt med »vlogging« (videoblogging, red.) og har udviklet sig til stærke medier med passionerede følgere og udsendelser, der trækker flere fans end lignende shows på TV,« skriver Alex Carlos på Youtube-bloggen, hvor han henviser til Bethany Mota og Epic Rap Battles of History, som eksempler på shows, der har udviklet sig til kendte navne i første omgang i USA, men efterfølgende også har fået udbredelse i England, Frankrig, Tyskland og Brasilien.

Netop de to har Youtube da også selv investeret i udbredelsen af.

Sidste sommer begyndte selskabet netop med at etablere de såkaldte Youtube Spaces med et filmstudie i L.A., hvorfra leverandører af indhold til Youtube kunne få adgang til workshops og digitale værktøjer, der understøtter produktionen af indhold.

Det gjorde selskabet for at understøtte innovation blandt producenterne og dermed skabe et bedre indhold på Youtube - og dermed sikre et større publikum og flere annonceindtægter.

Det er dog ikke alle, der bare kan dukke op og begynde at producere indhold, lød det dengang. Selskabets kræver blandt andet, at skaberne af indhold har mindst 10.000, der følger deres deling af indhold på sitet, konsekvente udgivelser af indhold samt mere end 100.000 visninger hver måned.