Vuggestueforsker begræder »skyttegravskrig«

Forsker er ked af, at vuggestuedebatten er blevet til mundhuggeri om tal og ikke en debat om pædagogik.

Forskeren Ole Henrik Hansen, der blev kendt da han ved hjælp af et stopur dokumenterede, hvor lidt voksenkontakt vuggestuebørn har på en dag. Her holder han oplæg for ca. 600 pædagoger i Korsgadehallen onsdag d. 25. april 2012. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest Andersen

Ph.d. stipendiat Ole Henrik Hansen, der for cirka 14 dage siden sparkede gang i debatten om kvaliteten i de danske vuggestuer, ærgrer sig over den drejning, som debatten har taget.

Kvalitetsdebatten er blevet afløst af talrytteri og beskyldninger om, at Ole Henrik Hansens ph.d.-afhandling, som han er ved at lave for Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) under Aarhus Universitet, er utroværdig, fordi han ikke har fået svar fra 40.000 pædagoger, som det flere steder er fremgået.

- Jeg har ikke fået 40.000 besparelser på et spørgeskema. Vi henvendte os via annoncer og hjemmesider til 38.487 potentielle respondenter, siger Ole Henrik Hansen.

Han tager selv ansvaret for, at undersøgelsen er blevet opfattet som langt mere omfattende, end den er.

- Jeg er ked af, at det ender i sådan en skyttegravskrig, hvor det er min retorik, der bliver diskuteret, og ikke pædagogik. Men jeg er også godt klar over, at jeg selv har en stor del af ansvaret for debatformen, siger Ole Henrik Hansen til Berlingske Nyhedsbureau.

Forskeren forklarer, at han fik 1.274 svar på spørgeskemaundersøgelsen. 363 af svarene kom fra rene vuggestuer.

- Men de fleste børn fra nul til tre år er i aldersintegrerede institutioner, så dem har vi også spurgt, siger Ole Henrik Hansen. Herfra fik han 911 svar.

Tallet 40.000 - eller rettere 38.487 - stammer fra 2009 og dækker over alle pædagoger, medhjælpere og ledere i de danske institutioner. 4.366 er tilknyttet de »rene« vuggestuer, mens 34.121 er tilknyttet de aldersintegrerede institutioner.

Kritik fra BUPL - medvind fra LFS

Efter kritikken af baggrunden for Ole Henrik Hansens vuggestue-kritik er kommet frem, har BUPL-formand Henning Pedersen sået tvivl om brugbarheden af forskerens arbejde.

- Der er foretaget nogle generaliseringer på baggrund af observationer i ganske få vuggestuer. Og der er draget nogle meget håndfaste konklusioner på nogle spørgeskemaundersøgelser, der ikke giver belæg for det, mener Henning Pedersen.

Men den københavnske pædagogforening LFS mener ikke, at der er nogen grund til at stille spørgsmålstegn ved Ole Henrik Hansens konklusion om, at vuggestuepædagogerne kan blive bedre til passe de små poder.

- Pædagogikken er en levende størrelse. Ud over at skulle have flere ressourcer og flere hænder, så skal vi hele tiden kigge på, hvordan vi kan udvikle og forbedre den pædagogiske kvalitet i hverdagen, siger Jan Hoby, der glæder sig over, at Ole Henrik Hansen har fået sat gang i en debat.

Ønsker debat tilbage på sporet

En debat, som manden i centrum nu håber kommer tilbage på sporet.

- Jeg håber bare, at min ph.d-afhandling kan være med til, at vi kan diskutere de her kvaliteter fremadrettet. Ikke bare for pædagogernes og forældrenes skyld, men særligt for børnenes skyld, siger Ole Henrik Hansen.

Han har blandt andet observeret, at der er forskel på interaktionsmønstrene i vuggestuer, der ellers ligner hinanden.

- Hvorfor kan man det?, spørger forskeren, der holder fast i, at man i nogle vuggestuer kan forbedre miljøet ved at tilrettelægge det pædagogiske arbejde meget mere hensigtsmæssigt.

Og så ærgrer Ole Henrik Hansen sig over, at han er kommet til at fremstå som vuggestuepædagogernes værste kritiker.

- Jeg har kaldt vuggestuepersonalet mine helte, og jeg anser vuggestuerne som det vigtigste led i uddannelsessystemet.