Volkswagen langt fra de første: Fem historiske bilskandaler

VW har bevidst brudt reglerne og snydt sine biler renere, end de er. Selvom sagen er ret unik, er det langt fra første gang, et bilfirma har forsøgt at snyde i stor skala.

Senator Bill Nelson (Demokraterne) var en af de amerikanske politikere, der kunne vise billeder af, hvordan airbags fra firmaet Takata havde eksploderet i hovedet på sagesløse billister. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Gary Cameron/Reuters/Scanpix.
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når bilfirmaer snyder, kan det være livstruende. Ødelagte gaspedaler, airbags der springer i luften og biler, der går ud, mens man er i fuld fart.

I mange tilfælde retter bilfirmaer ind, tilbagekalder biler og retter fejlene. Der er dog også sager, hvor bilfirmaer har forsøgt at holde farlige fejl skjult for at spare penge og slippe for dårlig omtale.

Selvom det stadig er uvist, om Volkswagens fusk med miljøkrav er gået ud over nogle menneskers helbred, er det sikkert og vist, at det vil koste virksomheden mange penge.

Allerede nu har firmaet hensat 48 milliarder kroner for at imødekomme tab. Flere personer har også hyret advokater, der skal køre civile søgsmål mod den tyske bilproducent, og bøderne fra de amerikanske miljømyndigheder vurderes til at kunne løbe op i 18 milliarder kroner. Så tabstallet kan overstige de 48 milliarder med længder.

Fem historiske bilskandaler

Sydkoreansk miljøfusk
En af de sager, der umiddelbart ligner VW-sagen mest, omhandlede de sydkoreanske bilproducenter Kia og Hyundai. Det amerikanske miljøagentur (EPA) gav tredje november sidste år Kia og Hyuandai en bøde på 100 millioner dollar svarende til knap 670 millioner kr. De havde tilsammen solgt en million biler, der udledte 4,75 millioner ton drivhusgasser udover det, de havde oplyst til EPA, og det udmøntede sig i en stor bøde.

General Motors’ angreb på Chrysler Airflow
Da Chrysler Airflow blev introduceret i 1934, var det den mest nyskabende bil til dato. Det huede ikke General Motors, at Chrysler havde bygget en mere avanceret bil end de kunne. Derfor startede General Motors en smædekampagne imod Chrysler, ved at indrykke helsiders annoncer i aviserne, hvor de påstod at Chrysler havde tyvstjålet designet fra General Motors, og at bilen ikke var sikker at køre i. Det førte til, at Chrysler Airflow blev taget af markedet i 1937.

Pinto og costbenefit-analysen
Ford Pinto var en stor succes i 1971, da den blev lanceret. Ford solgte 328.275 biler bare det første år. Men bilen havde en dødsens farlig fejl, og som i VW-sagen vidste producenten det godt. Ford vidste det. Ved en bagendepåkørsel ville påfyldningsstudsen punktere benzintanken og derefter sprøjte brændstof ind i kabinen og potentielt antænde.

I 1977 blev det afsløret, at Ford havde kendt til fejlen, før bilen gik i produktion, men virksomheden besluttede, at det ville være for dyrt at opgradere brændstofsystemet på hver bil. Det ville nemlig gøre bilen 11 dollar dyrere, og derfor lod man være. Det ville kun have kostet en dollar at beskytte tanken fra at sprænges.

Det er svært at vurdere præcist, hvor mange, der døde som følge af ulykker, der skyldtes fejlen. Nogle mente, at tallet er over 100, men en rapport fra de amerikanske myndigheder viser, at mindst 27 personer omkom i Pinto-brande i perioden. Det endte også med at koste Ford hundredvis af millioner i erstatning.

Takatas vanvidsairbags
Airbags fra firmaet Takata er en af de værste sager de senere år. Japanske Takata leverede airbags til flere forskellige producenter mellem 2000 og 2008 blandt andet Toyota, og det viste sig, at de specifikke airbags kunne blive påvirket af fugt og udløse med uproportional kraft. Hvis airbaggen sprang, kunne metaldele og kemikalier blive blæst ud i bilen og potentielt give dødelige skader til passagerer. I alt er omkring 25 millioner biler med airbags fra virksomheden trukket tilbage.

Ikke så fantastiske Toyota
Toyota har de seneste fem år haft adskillige tilbagekaldelsessager, og flere af sagerne har også resulteret i store bødestraffe til bilproducenten. De fem største sager hos den japanske bilproducent har betydet, at 20,9 millioner er blevet kaldt hjem.

En af sagerne opstod, fordi flere biler af mærkerne Lexus og Toyota havde problemer med en gaspedal, der satte sig fast på bilens gulvmåtte. Toyota prøvede i starten at give kunderne og måtterne skylden, men det viste sig, at det var Toyotas gaspedaler, der var fejlproduceret. Det hele endte med en bøde til Toyota på godt otte milliarder kr., og at firmaet tre år senere erkendte sin skyld og tilbagekaldte 9,3 millioner biler. Flere mennesker døde i uheld på grund af gaspedalen, inden det skete.