Voksne lader børn i stikken på internettet

Skoler og forældre er dårligt rustede til lære børn at begå sig i den digitale verden, lyder det fra Børns Vilkår.

Forældre vil på en lang række fronter aldrig lade børn styre tingene selv. Men når det kommer til computeren, lader man det i høj grad være op til børnene selv, mener Bente Boserup, chef for Børne Telefonen. Arkivfoto: Steffen Ortmann Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Mit problem er, at jeg har sendt et billede af mig selv kun i undertøj til en fyr.«

Sådan lyder de første linjer fra en fortvivlet pige i en henvendelse til Børne Telefonen, hvor børn og unge anonymt kan søge rådgivning, når de, som pigen her, er kommet i problemer:

»Jeg kender knap nok fyren, men han så sød og spændende ud. Nu truer han mig med at lægge mit billede på Facebook, hvis jeg ikke sender et billede uden undertøjet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og jeg er vildt bange for, at han smider det på nettet,« lyder det videre.

Pigen med billedet i undertøj er langtfra et enestående eksempel. For det kan være svært for børn og unge at overskue konsekvenserne af deres handlinger på internettet og sociale medier som Snapchat, Facebook og Instagram. Og det kræver, at både forældre og skoler er klædt på til at hjælpe børnene.

Derfor efterspørger skolerne i stigende grad hjælp til at løse udfordringen. I 2008 holdt Børns Vilkår således 90 oplæg, der skal ruste børn til det digitale liv, mens antallet i 2014 var steget til tre gange så mange, viser nye tal fra Børns Vilkår.

Organisationen oplever, at både skoler og forældre er for dårligt rustede til at hjælpe børnene med at navigere i den »ny virkelighed«. Det forklarer Bente Boserup, chef for Børne Telefonen hos Børns Vilkår.

»Lærere og forældre bruger ikke altid den tid, der skal til, for at sætte sig ind i den digitale verden. De har ofte svært ved at vide, hvordan de skal håndtere det og halser bagefter. Man skal bare huske, at vi lader børnene i stikken, hvis ikke vi er opmærksomme på de udfordringer, som den digitale verden skaber,« siger Bente Boserup.

Mobning døgnet rundt

Omkring tre ud fire 12-årige har en smartphone og dermed adgang til internettet, har en Gallup-måling vist. I det lys skaber de digitale mediers indtog udfordringer for børnene på flere niveauer, forklarer Bente Boserup.

Mobning er f.eks. ikke længere forbeholdt skolegården og klasseværelset, men kan nu foregå døgnet rundt på Facebook. Prekære billeder kan havne mange forskellige steder. Og børn kan komme i kontakt med voksne med onde hensigter, der udgiver sig for at være børn.

»Det farlige er, når børnene er for godtroende. På en lang række fronter vil forældre aldrig lade børn styre tingene selv, men når det kommer til computeren, er der en tendens til, at man lader det være op til dem selv. Derfor skal vi interessere os rigtig meget for, hvad de laver,« siger Bente Boserup.

På landets skoler er man fuldt ud opmærksomme på udfordringerne, forklarer Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen. Det kan dog være svært at følge med udviklingen, medgiver han.

»Vi arbejder meget med sikkerhed på nettet, men det kan sagtens blive bedre. Når vi sætter fokus på det, er der en chance for, at vi kan nå ind til områder af børns liv, hvor vi ellers ikke når ind. Men det er ikke noget, som vi overstår på én gang, men noget vi skal have fokus på over flere år,« siger Claus Hjortdal og forklarer, at forældrene ligeledes spiller en stor rolle:

»Hvis det foregår i frikvarterne, om aftenen og om natten, er det svært at gøre noget som skole. Dér er forældrene vigtige.«