»Virkelig voldsomt« og »hamrende urealistisk«: S vil nedlægge en tredjedel af p-pladserne i København

Grønne ambitioner for klimaet i København får nu Socialdemokratiet til at ville skære ned på antallet af p-pladser i byen. Forslaget møder modstand fra både V-politikere og en trafikforsker.

Ifølge en trafikforsker er forslaget om færre p-pladser både svært og dyrt at realisere. Arkivfoto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Fremover skal færre biler præge gadebilledet i København.

Sådan lyder ambitionen fra Socialdemokratiet i København, som lørdag vedtog et nyt valgprogram. Heraf fremgår det, at partiet ønsker at »nedlægge en tredjedel af gadeparkeringspladserne frem til 2025«. Formålet med forslaget er at reducere udslippet af drivhusgasser i byen og således gøre København til en mere klima- og sundhedsvenlig by at færdes i.

Det skriver Politiken, der har talt med Socialdemokratiets spidskandidat, Sophie Hæstorp Andersen, om forslaget. Ifølge hende skal nye parkeringskældre og parkeringshuse opveje det reducerede antal af p-pladser på gader og stræder i hovedstaden. Hun har endnu ikke overblikket over, hvad forslaget kommer til at betyde for nettoudbuddet af p-pladser.

Ifølge avisen får forslaget opbakning fra det næststørste parti i Borgerrepræsentationen, Enhedslisten. Venstre, som er det største borgerlige parti, støtter ambitionen om et grønnere København. Dog fastholder Venstre københavnernes ret til at være bilister, så også de kan få hverdagen til at hænge sammen.

Tidligere statsminister, Venstre-mand og nu løsgænger i Folketinget Lars Løkke Rasmussen, kalder forslaget for »hamrende urealistisk«.

»Ja, vi skifter til el og hybrid, men vi vil stadig køre i bil. Allerede nu er det svært at bo i indre by – med 1/3 færre p-pladser bliver det umuligt,« skriver Lars Løkke Rasmussen i et opslag på Twitter.

Trafikforsker og professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet er heller ikke begejstret for forslaget, som ifølge ham er »virkelig, virkelig voldsomt«. Han peger på, at forslaget i det hele taget er svært at realisere til tiden, og at det vil kræve store investeringer.

»Uanset hvordan man gør det, vil det give bilisterne og samfundet store omkostninger og påvirke bolig- og arbejdsmarkedet ret væsentligt. Det er ikke givet, at det står mål med den miljømæssige gevinst«, siger han til Politiken.