Roses forældre tørrede tårerne væk fra kinderne på tilskuerrækkerne i Den Sorte Diamant i går.
Det gibbede i dem, da navnet blev råbt op. For det var deres lille pige, der er foreviget på det bedste pressefoto i 2014.
Rose var født med et halvt hjerte og blev kun fem år. Familien valgte at bringe Rose hjem, efter at hun var gået bort på hospitalet, frem for at aflevere hende i ukendte hænder. Fotoet er taget, netop som søsteren forsigtigt åbner Roses øjenlåg.
Pressefotograf Martin Lehmann fra Politiken fulgte Rose, fra hun blev født, til hun gik bort, og han fandt i går ud af, at han har fundet det vindue, som fotografer verden over jager; det vindue der ofte kun står åbent i få sekunder ind til de allermest gribende øjeblikke.
»Billedet råber højt, og det støder nogle fra sig. Det er jeg helt med på. Det gør ting, der skal flytte et eller andet. Jeg kunne godt tænke mig, at man kunne bevæge noget, flytte et eller andet,« siger Martin Lehmann.
Med samme foto af lille Rose fik han også prisen for Årets Reportage Danmark. Godt 3.400 billeder var sendt ind af 189 fotografer i håbet om at vinde i de 15 kategorier, da sidste års bedste pressefotos og fotografer skulle kåres i Den Sorte Diamant.
Én af dem var Jacob Ehrbahn fra Politiken, som blev Årets Pressefotograf.
Om ham blev sagt, at hans fantastiske brede palet gjorde ham til en oplagt kandidat. Og selv om det er tredje gang, at han modtager prisen, bliver det ikke mindre betydningsfuldt af den grund.
»Det føles rigtig godt. Jeg bliver rigtig glad for, at der er nogle, der giver mig sådan et skulderklap,« fortæller Jacob Ehrbahn.
Dedikation er den røde tråd
Der er en rød tråd i forhold til, at både de vindende og nominerede fotos afspejler dedikation, som Søren Lorenzen, chefredaktør for Scanpix, der er Berlingskes billedbureau, slår fast: »Det er gennemarbejdet.«
Prisen for Årets Reportage Udland, som Scanpix’ Asger Ladefoged fik tildelt, viser netop en fotograf, der har brugt mere end en søndag eftermiddag. Han vandt med sine billeder af flygtninge, der lever i slumlejre i den nordfranske havneby Calais, hvorfra de med alle midler forsøger at komme over vandet til England for at få asyl.
Asger Ladefoged forklarer, at han med fotoreportagen ønskede at komme helt tæt på. Helt tæt på de mennesker, der bor lige om hjørnet fra den danske grænse.
»De bor i værre lejre end mange af de lejre, jeg har oplevet i Mellemøsten. Det ville jeg gerne vise, og det lykkedes, synes jeg,« fortæller Asger Ladefoged.
»Og så er det fantastisk, at det er noget, der er så relevant, som foregår i hele Europa og i hele verden, at det er det, der får opmærksomhed.«