Vil du »date« en vaskemaskine?

En nye tjeneste på nettet vil matche forbrugere med de helt rigtige produkter via »datingprofiler«. Dating er blot det seneste forsøg på at skabe nye markedsføringskanaler på digitale medier.

Tegning: Claus Bigum
Læs mere
Fold sammen

Hallooo, er der en frisk forbruger på linjen, der vil på date med en barberskum, en sodavandsmaskine eller en lækker barnevogn?

Sådan – mere eller mindre – lyder spørgsmålet fra en ny nettjeneste, der vil bringe virksomheder og forbrugere i kontakt med hinanden på en nye måde.

»Vi laver en datingplatform, hvor producenter og brands kan møde forbrugere,« siger Simon Taylor, direktør og stifter af Testr, som i dag formidler gratis vareprøver til medlemmer. Fremover vil matchingen ske efter samme model som datingtjenesten Tinder.

Det foregår stort set som med grundskolens »ViL dU væR KærSter?«-sedler. Blot er ja/nej-firkanterne ertattet af »swipes«: Venstre for nej, højre for ja. Og med den forskel at det nok gør mindre ondt at blive afvist af en vaskemaskine end i et rigtigt parforhold.

På Testr – forbrugets svar på Tinder – udfylder du som forbruger en profil med dine interesser og stamdata om alder, køn osv. Hvis du vil »elitedate« og gå efter de dyre varer, koster det noget. Ellers er det gratis.

Virksomhederne vælger at vise produkter til bestemte profiler, som f.eks. har børn, har en vis alder eller har interesser, der matcher produkter. Hvis du »swiper« ja til et produkt, kan du blive udtaget til at modtage produktet.

»Hvis man bare tilbyder gratis vareprøver eller præmier i en konkurrence, tiltrækker det en masse freeriders, der slet ikke er interesserede i produktet og dermed ikke interessante for producenterne. Vi vil gøre det muligt for dem at vælge. Men der er selvfølgelig forskel på at swipe barnevogne og kvinder,« siger Simon Taylor beroligende.

De udvalgte forbrugere får produktet uden at betale penge. Men der er tilknyttet visse betingelser – som i ethvert rigtigt parforhold. Typisk betaler man for varen ved at udfylde et spørgeskema.

»Hvis man ikke afleverer spørgeskemaet, sender vi en regning på den fulde pris for produktet,« siger Simon Taylor.

Forbrugerdatingen foregår dermed efter devisen »Hvis du ikke betaler for en vare, så er du varen«: Du skal give noget af dig selv for at få noget tilbage. Som i ethvert rigtigt parforhold.

Nye veje til forbrugerne

»Jeg rammer rent ned i min målgruppe, og jeg kan få en kundeanalyse, som ellers ville koste tusindvis af kroner. Jeg håber selvfølgelig også at få nogle ambassadører for mit produkt, når de først har prøvet det,« siger Nana Rytter Nielsen, der er direktør og ejer af virksomheden Shabenaa ShaveSafe, der går på Testr med to produkter: En barberskum og en menstruationskop. Hun har kun én gang købt en annonce i et dameblad, men markedsfører ellers udelukkende ad nye kanaler.

»Markedsføringen finder nye veje, og vi gør, hvad vi kan, for at få et overblik over, hvad der foregår. Det er næsten umuligt at være fuldstændigt up to date, især med de sociale medier. Men der gælder de samme regler for markedsføring,« siger Danielle Berggreen, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, der har nedsat »Team IT og nye medier« til at holde øje med markedsføring på nye digitale platforme.

»Der er ikke som udgangspunkt noget galt i, at man til gengæld for at deltage i en konkurrence skal afgive nogle oplysninger og går med til at modtage nyhedsbreve. Men det skal fremgå helt klart, hvad man giver samtykke til. Og man skal altid kunne tilbagekalde sit samtykke,« siger Danielle Berggreen, der ikke kan tage stilling til den nye »forbrugerdating« på Testr, fordi Forbrugerombudsmanden slet ikke er blevet spurgt.

»Producenter har altid gerne villet aktivere kunderne, og konkurrencer og vareprøver er jo helt banale markedsføringstrick. Det er ikke noget nyt, men på nye medier kan det komme meget længere ud, end hvis man står fredag aften i supermarkedet og deler smagsprøver ud,« siger Arnt Gustafsson, analysechef i kommunikationsbureauet Mindshare.

Det gælder også på de nye platforme, at hvis det er en betingelse for at modtage et produkt i en konkurrence, at du omtaler det på nettet, kan det være en overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame. Også selv om du er privatperson og ikke modtager penge. Du må ikke vildlede modtageren om dine motiver. Som i ethvert rigtigt parforhold. Vil du »date« en vaskemaskine?