Vi vil have fri fragt og fleksibel levering

Netbutikkerne udpeger fragt og levering som deres hårdeste konkurrence-parameter det næste år.

Vi vil have leveret vores netkøbte pakker hvor det passer os og når det passer os. ARKIVFOTO: Camilla Rønde Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde

Når de 3,3 millioner danske internetshoppere går på nettet for at handle, har de mange forskellige krav. De fleste ønsker fri fragt og at leveringen skal kunne tilpasses dem, så de selv bestemmer leveringstidspunkt og -sted. Det viser en ny analyse fra FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel, hvor seks af ti netbutikker netop peger på fri fragt og forskellige leveringstyper som de ting, butikkerne skal konkurrere på i de kommende 12 måneder.

Så som forbruger kan man forvente skarp konkurrence på fragtpriser og leveringstyper imellem netbutikkerne.

»Kunden er konge, så netbutikkerne tilpasser deres services efter, hvad kunderne efterspørger. Kunderne ser i høj grad på den samlede pris, hvor også fragten indgår, og stadig flere kunder ønsker gratis fragt samt en levering, der passer dem. Fx på firmaadressen eller i en pakkeboks, så de henter pakken, hvor og hvornår det passer dem. Vinderne her er – kunderne!« skriver adm. direktør Annette Falberg, FDIH, i en pressemeddelelse.

Men før vi får fri fragt og fleksibel levering på alle netindkøb, skal butikkerne overkomme en række tunge udfordringer med logistik.

Og det er især håndtering af de varer, vi sender retur, der volder butikkerne kvaler. Det fremgår af FDIH’s logistikanalyse, som blive offentliggjort d. 13 november.