»Vi skal passe på, at vi ikke ser pædofile alle steder«

Når en lærer trøster et barn, er et kram okay, mener foreningen Skole og Forældre, efter flere lærere har udtrykt, at de undgår fysisk kontakt med eleverne af frygt for mistænkeliggørelse.

Arkiv Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann

Hvornår er et kram okay? Og hvad med et klap på kinden?

Det er op til lærerne at vurdere, mener landsformand for foreningen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, efter Berlingske onsdag beskriver, hvordan skolelærere er blevet bange for fysisk kontakt med børnene af frygt for mistænkeliggørelse.

»Selvfølgelig er det okay, at vores børn får et kram af en lærer, når der er behov for det. Vi skal passe på, at vi ikke ser pædofile alle steder,« siger hun og fortæller, at hun er overrasket over, at »kramme-spørgsmålet« fylder så meget i lærerkredse.

Berlingske skriver, at landets lærere har forskellige opfattelser af, hvad der okay, når en elev skal trøstes, eller når to elever skal skilles ad under et slagsmål. Og Danmarks Lærerforening efterlyser en afklaring af, hvor grænserne for fysisk kontakt går.

Mette With Hagensen vil være ked af det, hvis det ikke er en selvfølgelighed, at en lærer må give et kram, når et barn skal trøstes. Men lærernes bekymring skal tages alvorligt, mener hun.

»Hvis en lærer står i en situation og er i tvivl om, om man må give et barn et kram, så har vi et problem,« siger hun.

Forældreformanden understreger, at det er vigtigt, at der både rundt omkring i skolebestyrelserne og i de enkelte klasser bliver talt om, hvad der er i orden i den fysiske kontakt mellem lærer og elev.

»Det er også op til forældrene ikke at se spøgelser over det hele,« siger Mette With Hagensen.

Ifølge Berlingske oplever Danmarks Lærerforening årligt mellem ti og 15 sager, hvor foreningens medlemmer må have rådgivning, fordi de beskyldes for at have været fysiske over for elever enten af seksuel eller voldelig karakter.