»Vi lærer mere, og vi får mere motion i skoletiden«

Carl Nielsen fra Kirke Værløse kan godt lide de længere skoledage med tid til motion, valgfag og lektielæsning. »Vi lærer mere,« mener han.

Carl Nielsen, der går i 8. klasse på Søndersøskolen i Værløse, er godt tilfreds med den ny skolereform, der godt ifølge ham giver længere skoledage, men så lærer han også mere, og lektierne er for det meste klaret i skolen Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Astrup

Man lærer mere. Man har som regel fri, når man kommer hjem. Og så er der blevet mere tid til at komme ud i frisk luft i skoletiden.

Jo tak, Carl Nielsen, der går i 8. klasse på Søndersøskolen i Værløse, er godt tilfreds med den ny skolereform, der skulle give skolebørnene længere og mere varierede og spændende skoledage.

Lange er dagene da også blevet. Tre dage om ugen har Carl fri kl. 16, mens han to dage om ugen kan vende næsen mod hjemmet kl. 14. Men det gør ikke Carl noget.

»Jeg kan godt lide de lange skoledage, for vi lærer mere, og vi får også lavet de fleste lektier i skolen. Der er ikke så meget skolearbejde, man skal lave, når man kommer hjem. Jeg synes, det er meget dejligt, så man kan slappe mere af derhjemme. Når først man er kommet hjem, så er man hjemme,« fortæller Carl med tryk på »hjemme«.

Lektierne får Carl som regel klaret, når der står »studietid« på skemaet.

»Vi sidder inde i klassen, og der er som regel ret stille. Så skriver vi for eksempel stil eller laver en matematikaflevering. Det er ikke altid, man når at blive helt færdig, men så er der ikke så meget, man skal lave færdig hjemme, som der var før i tiden. Man kan godt få hjælp, hvis der er noget, man ikke kan finde ud af.«

Valgfag er en god ting

Men skoledagene er ikke bare blevet længere. Carl synes også, de er blevet bedre end før reformen.

»Vi bevæger os mere. Ikke i alle fagene, men i nogle af dem. I fransk skal vi for eksempel løbe, mens vi siger tallene og sådan noget. Nogle gange bliver vi sendt ud for at gå en tur og få lidt mere energi, hvis vi er lidt døde i det. Det, synes jeg, er meget godt. Før i tiden klagede vi over, at der aldrig var tid til, at vi kunne komme ud at røre os.«

»Som valgfag har jeg valgt »friluftsliv«, hvor vi for eksempel er i skoven med en naturvejleder, og så går eller løber vi en rute med poster, hvor vi laver forskellige opgaver. Jeg kan godt lide, at man selv kan vælge sit valgfag, for så har man mere indflydelse på, hvad man skal lave i skolen,« forklarer Carl.

Skolen har også lavet et tværgående forløb med basketklubben, som omfattede idræt, engelsk og samfundsfag. Der kom bl.a. en amerikaner fra klubben og fortalte Carl og klassekammeraterne om USA.

»Han var flyttet til Danmark, men var engelsktalende. Han fortalte om USA, om slaveriet og om den undertrykkelse af de sorte, som stadig foregår derovre i dag. Jeg kan godt lide, at der kommer nogen udefra og underviser os. Det er mere spændende, og tingene bliver sagt på en anden måde,« siger Carl.

Han har ikke noget job eller en fritidsaktivitet, han skal afsted til efter skoletid. Carl kan godt lide at slappe af, når han har fri, snakke med vennerne, spille computerspil og læse bøger.

»Jeg synes, reformen har gjort skolen bedre. Vi lærer mere, og vi får mere motion i skoletiden. Det dårlige er de dage, hvor man får sent fri, men alligevel har fået lektier for til næste dag, som der ikke har været tid til at lave henne i skolen. Man er træt og har brug for at slappe af, så skal man spise, og så er det sent, før man er færdig med lektierne.«