Vi lader os friste på nettet

Generelt planlægger danskerne deres køb på nettet. Men ofte lader vi os inspirere til forkælelse, og det ses især på vores indkøb på dametøj og hurtigmad.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det sker oftere og oftere, at vi lader os friste af lækre tilbud på nettet og putter (selv)forkælelse i den virtuelle indkøbskurv. Det viser en ny e-handelsanalyse fra Foreningen af Dansk Internethandel (FDIH).

»Vi impulskøber mere, end vi har gjort tidligere. Mange køb på nettet er planlagte - seks ud af ti - men de sidste fire køb er ikke noget, vi rigtig havde tænkt os skulle i kurven,« siger kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH.

I de første fire måneder af 2014 var 39 procent af alle nethandler styret af impulser, og det er en stigning på omkring seks procentpoint i forhold til hele 2013.

Det er dog fortsat de planlagte køb, der udgør den største del af handlen på nettet, og de køb har typisk en praktisk karakter - som for eksempel værktøj eller regntøj til børnene. Men når vi alligevel sidder og klikker rundt på nettet, lader vi os i stigende grad inspirere af lækre tilbud.

Det er særligt dametøj og takeaway, der dominerer, når vi skal forkæles, fortæller Henrik Theil.

»Så lader man sig lige pludselig inspirere af et godt billede og tænker »ej, det er sørme også rigtigt. Jeg har behov for lige sådan en taske eller sådan et par sko«,« siger han.

Hurtigmad fylder en del af impulskøbene, og især i weekenden lader vi os friste af bekvemmeligheden og krydser af ud for nummer 11, 16 og en stor cola.

Ud over de planlagte køb og impulskøbene består en lille del af nethandlen i abonnementskøb - som eksempelvis dagligvarer.

Analysen viser desuden, at tre ud af ti af de seneste netkøb fandt sted i butikker uden for Danmark.