Vi kører alt for hurtigt - igen

Et stigende antal danskere bliver dræbt i trafikken. Rådet for Større Færdselssikkerhed vurderer, at effekten af klippekørekortet er på retur. Ifølge skøn kunne vi nå ned på cirka 50 trafikdræbte årligt.

Flere års solstrålehistorier om et rekordlavt antal trafikdræbte trues nu af mørke skyer. I det seneste halve år har antallet af trafikdræbte ligget næsten 20 pct. over niveauet for den tilsvarende periode i august 2005-januar 2006, og dermed er kurven knækket i den forkerte retning.

Ganske vist blev der i kalenderåret 2006 sat endnu en bundrekord med 312 trafikdræbte (foreløbigt tal) mod 331 trafikdræbte i 2005. Alligevel slår trafikeksperter alarm, fordi et stigende antal danskere siden august 2006 har mistet livet i trafikken - måned efter måned. Alene i januar i år er der indtil videre registreret 28 trafikdræbte mod 12 i januar 2006.

En væsentlig forklaring på den kedelige udvikling er de milde vintermåneder, som indbyder til højere fart, end når vejene er belagt med is og sne. Men derudover vurderer direktør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, René la Cour Sell, at de danske trafikanter er begyndt at miste respekten for klippekørekortet, som fik bilisterne til at køre usædvanligt eksemplarisk, da det blev indført i september 2005.

»Da klippekort-ordningen trådte i kraft, så vi f.eks. et dramatisk fald i gennemsnitshastighederne på alle vejtyper, fordi bilisterne overholdt loven. Men fra februar sidste år begyndte det langsomt at gå op igen, og i dag er det næsten kun på motorveje med en fartbegrænsning på 130 km/t, at vi kører lovligt,« siger René la Cour Sell.

Han skønner på baggrund af ulykkesårsagerne i 2006, at Danmark kunne nå ned på omkring 50 trafikdræbte årligt, hvis alle trafikanter kørte med omtanke og fulgte færdselsloven, f.eks. kørte efter forholdene, overholdt fartbegrænsninger, spændte selen og undlod at køre spritkørsel.

Formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Karsten Nonbo (V), kalder skønnet troværdigt. Og han mener også, der er grund til at råbe vagt i gevær over det stigende antal trafikdræbte.

»Det ser ikke godt ud, hvis folk ikke begynder at tage sig sammen. Nogle sover, mens de kører, og er uopmærksomme. Det er tankevækkende, at vi kunne slippe af med 250 trafikdræbte over natten, hvis alle fulgte reglerne, men vi kan jo ikke skære hovederne op på folk og hælde fornuft ind i dem,« siger Karsten Nonbo.

Chefen for Rigspolitiets Færdselsafdeling, politimester Mogens Hendriksen, siger, at vejrliget har været meget afgørende.

»Næsten hele vinteren har man kunnet køre som i det tidlige efterår, og det kan man meget hurtigt aflæse på Vejdirektoratets hastighedsbarometer og desværre også på ulykkestallene. Det er heller ingen hemmelighed, at nyhedseffekten af klippekortet flader ud, men det var forventet,« siger Mogens Hendriksen.