»Vi har også lavet ændringer i danske kataloger«

I de svenske julekataloger leger drenge nu også med dukker. I Danmark er man endnu ikke gået så langt, men der er sket ændringer.

Legetøjsgiganten Top-Toy, som ejer Fætter BR og Toys R Us i de nordiske lande, er hoppet med på den kønsneutrale bølge.

I de svenske udgaver af Fætter BRs ønskebogen og julekataloget fra Toys R Us leger drenge med dukker og frisørsæt, mens pigerne har fået plads ved parkeringshuset og skydespillene.

Så langt er man ikke gået i de danske kataloger, men der er sket ændringer i julekatalogerne, lyder det fra Thomas Meng, der er marketingdirektør for BR og Toys R Us.

-  Det, vi har sat fokus på, er overordnet set, hvordan piger og drenge indgår i legen sammen. Der er eksempler på, at vi tidligere måske har gjort pigerne passive, så det var dem, der stod i køkkenet eller sad ved siden af i bilen, men det har vi lavet om på, siger han.

Så i de danske kataloger ser man nu drenge i køkkenet og piger, der står på skateboard.

Svenskerne tager det mere seriøst

I de svenske kataloger er man som sagt gået skridtet videre og lader piger lege med legetøj, der tidligere blev kategoriseret som drengelegetøj - og omvendt.

- Det skyldes, at den svenske debat i mange år har været mere fremherskende. Det bliver taget seriøst. Folk går meget op i det og sender klager til reklameombudsmanden, siger Thomas Meng.

Noget af det, der været meget påtalt fra den svenske reklameombudsmand, er at piger er blevet gjort inaktive og passive i legen.

- Det har vi ændret i mange af vores billeder - den del vi selv kan styre. Billederne fra leverandørerne kan vi ikke gøre så meget ved. De tilfredsstiller jo typisk verdensmarkedet, hvor der ikke er fokus på den slags, siger Thomas Meng.

Norden længst fremme
 
Det handler for legetøjsgiganten om at tilpasse sig de værdier, der er på det pågældende marked, forklarer han, og her er Norden og især Sverige længere fremme.

- Men hvis du spørger mig, om vi vil putte drenge i en prinsessekjole, så er svaret klart nej. Måske om fem-ti år, hvis det er normen der, siger han.

Den øgede fokus på kønsneutralitet i katalogerne i Sverige har indtil videre mødt positiv opbakning.

- Vi får meget ros for, at vi nu endelig forstår det. Det sker både direkte fra kunderne, men også gennem medieomtale, siger Thomas Meng.

Legetøjsgiganten har ønsket at afvente reaktioner i Sverige, før man viderefører dem i Danmark.

- Men jeg tør godt love, at vi vil se et mere kønsneutralt julekatalog i Danmark næste år. Vores opgave er at vise legesituationer, som er naturlige, og hvis det er naturligt at lege med det samme, så skal vi også vise det, siger han.