»Vi fascineres, fordi vi har brug for mening«

Vi kan ikke håndtere, når der mangler mening. Derfor bliver vi dybt fascineret af mysteriet omkring det forsvundne malaysiske fly, forklarer en katastrofehistoriker.

Foto: STRINGER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mysteriet om det forsvundne rutefly, MH370, fortsætter torsdag på 13. døgn. Og det er ikke kun de stakkels pårørende, der følger situationen. Hele verdens øjne er i øjeblikket rettet mod Det Indiske Ocean, hvor flere lande deltager i eftersøgningen af to genstande, som myndighederne mener kan være vragdele fra flyet.

Historien om MH370 fascinerer os, fordi vi har brug for mening, forklarer Rasmus Dahlberg, der er ph.d.-stipendiat på Copenhagen Center for Disaster Research (COPE) ved Københavns Universitet.

»Vi kan slet ikke håndtere, når der mangler mening. Og samtidig har mange mennesker den der fascination og angst for fly,« siger Rasmus Dahlberg og uddyber:

»Sådan en historie her, hvor 239 mennesker og et kæmpestort, moderne fly bare forsvinder ud i den blå luft, går imod vores opfattelse af verden som et rationelt sted. Enten er ting ét sted, eller også er de et andet sted. Vi bliver både skræmt og fascineret over, at der faktisk er et sted i verden, hvor et fly kan flyve hen, uden at man kan finde det.«

Flyet lettede fra den malaysiske hovedstad Kuala Lumpur fredag 7. marts med kurs mod Beijing og har været forsvundet lige siden.

»Der er en masse mennesker, der har brug for en forklaring. Vi er sådan skruet sammen her i Vesten, at der helst skal være en sammenhæng mellem årsag og virkning. Og når vi ikke kan se den, så leder vi efter den,« forklarer Rasmus Dahlberg.

At der er gået næsten to uger, siden nogen sidst har set flyet, har efterladt et stort vakuum, som især én gruppe har stået på spring til at udfylde: Konspirationsteoretikerne.

»Vi har efterhånden set alt fra de ondeste konspirationsteoretikere, der straks siger, at det er myndighederne, Nordkorea eller Putin. Vi har også set pensionerede piloter, der kommer med tekniske bud på, hvad der kan være sket, og en masse bloggere og nyhedsmedier, der i varierende grad af mangel på kritik refererer og citerer hinandens efterhånden mere og mere langt ude bud på, hvad der er sket,« siger Rasmus Dahlberg.

Selv er han fascineret af hypotesen om, at det er en tidslomme, der har opslugt flyet, men ud fra hans erfaring med tidligere tiders katastrofer vurderer katastrofehistorikeren, at den mest sandsynlige forklaring er det, man kalder usandsynlighedernes sammensværgelse - altså det man på forhånd ville sige aldrig nogensinde ville ske, men som sker alligevel.

»Jeg tror på, at det er en eller anden mindre, teknisk ting, som har fået besætningen og passagererne til at blive bevidstløse, og så er flyet fløjet videre på autopilot og har på mystisk vis undveget radardækningen og er formentlig endt i havet,« siger han.

Australiens premierminister, Tony Abbott, fortalte på et pressemøde torsdag, at man på billeder fra en satellit har observeret to genstande af en anseelig størrelse i Det Indiske Ocean. Genstande, som muligvis kan være vragdele fra det forsvundne fly. Man mener, at den ene genstand er omkring 24 meter lang, mens den anden er noget mindre.

Ifølge den malaysiske transportminister er 18 skibe, 29 fly og seks helikoptere i gang med at afsøge store områder for eventuelle spor.