»Vi er kun lige begyndt at forstå, hvad kunst og kultur kan gøre for børn«

»Mor, hvorfor er kunst godt for mig?« Spørgsmålet er ikke så ligetil at besvare, og det er baggrunden for »Børnekulturelt Topmøde«, der begynder i dag. Topmødets deltagere vil forsøge at dokumentere kunstens betydning for børns trivsel og udvikling.

Børnetegning. Fold sammen
Læs mere

Da det nye skoleår begyndte, blev også et nyt privat initiativ til elever i folkeskolen søsat. Det hedder Go Creative – et koncept, der skal give alle børn mod på at drømme og handle på deres drømme.

Den danske folkeskole har taget godt imod det private initiativ. Over 400 skoler har tilmeldt sig.

En af dem er Reerslev Skole, hvor 1. klasse har kastet sig over det første trin: at formulere en drøm, turde sige den højt til andre og sætte billeder på den med papir og farver.

»Jeg synes, at det er et interessant initiativ, som det har været sjovt at arbejde med. Børnene har været meget engagerede,« fortæller lærer på Reerslev Skole Mia Brogaard, hvis elever først arbejdede med at skelne mellem nattens drømme og en drøm for fremtiden. Bagefter reflekterede de over deres egne drømme og skulle dernæst udvælge en enkelt, som de så omsatte til en tegning.

»De hørte også om andre menneskers drømme. Eksempelvis om den danske astronaut Andreas Mogensen, der allerede som barn drømte om at komme ud i rummet. Det satte gang i mange tanker hos børnene, og vi har efterfølgende set forskellige videoer fra Go Creatives hjemmeside, som har udfoldet temaet om drømme for eleverne,« siger Mia Brogaard.

Det andet trin i Go Creative, som er målrettet de lidt større skolebørn, handler om at styrke børnenes kompetencer gennem forskellige aktiviteter, så de bliver i stand til at omsætte deres drømme til handling.

Bag Go Creative står foreningen Barndrømmen, der er stiftet af ildsjælen Dorthe Foged, og hun har gang i en række forskellige tiltag, der alle sigter mod at udnytte kunsten og kulturens muligheder for at berige børns liv og udvikling. Et af dem er det børnekulturelle topmøde, som begynder i København i dag.

Topmødet er arrangeret i et samarbejde med den britiske organisation Children & the Arts, og interessen har overvældet Dorthe Foged. Over 300 har tilmeldt sig – heriblandt repræsentanter fra mange kommuner og de fleste store danske kulturinstitutioner samt deltagere fra Norge, Sverige, Holland, Storbritannien og Færøerne.

»Hvis du spørger mig, så er det her område det nye sort. Vi er kun lige begyndt at forstå, hvad kunst og kultur kan gøre for børn – ikke mindst i forhold til socialt udsatte børn,« siger Dorthe Foged.

Musiks påvirkning af hjernen

Blandt oplægsholderne på topmødet er en række internationale forskere, som eksempelvis vil belyse, hvordan musik påvirker hjernen, og effekten af kulturelle tiltag i socialt belastede områder.

»Vi skal have smækket noget evidens på bordet, der viser, hvad de kunstneriske fagområder kan gøre for børn. Udenlandsk forskning og konkrete cases viser, at kunst og kultur på mange forskellige måder kan noget helt særligt i forhold til at udvide børns verdensbillede og styrke deres trivsel, indlæringsevne og innovationslyst, så de kan udnytte deres fulde potentiale,« siger Dorthe Foged, som har et særligt fokus på socialt udsatte børn.

»Hvis man skal udnytte sit fulde potentiale, så skal man inspireres af noget, og det bliver en lang række børn. Men der er også en stor gruppe børn i Danmark, der ikke får de muligheder.

Hvis de børn udnytter deres talentpotentiale, så er det ikke blot en gevinst for dem selv – det er også godt for samfundet,« mener Dorthe Foged, der selv er uddannet klassisk musiker, har en fortid som direktør for Det Danske Kulturinstitut i Storbritannien og har virket som kulturentreprenør i en årrække.

Socialt belastede børn

En af de oplægsholdere, der besøger København i forbindelse med topmødet, er Colin McKercher, konstitueret direktør for velgørenhedsorganisationen Sistema Scotland, der står bag et program, hvor man systematisk har tilbudt musikundervisning til børn i et socialt belastet område.

»Her har man lavet en forskningsbaseret evaluering af programmet, og den viser en målbar effekt i forhold til både børnenes skolegang, trivsel og livsmod. Resultaterne er så overbevisende, at man i samarbejde med myndighederne har indført programmet i yderligere to boligområder, og man er helt holdt op med at sætte spørgsmålstegn ved, om der er en effekt,« fortæller Dorthe Foged.

På dansk grund er det småt med forskning og evidens, der dokumenterer effekten, men man har eksempelvis på Langeland positive erfaringer med at gøre en dyd ud af at hjælpe så mange børn som muligt i gang med at spille på et instrument.

»Det er ikke noget, vi har undersøgt som sådan, men det er vores klare indtryk, at det gør en forskel,« siger skoleleder og leder af Musikskolen Jens Winther, der oplever, at musikundervisningen kan være med til at øge sårbare elevers selvværd.

»Børn, der har det svært på andre områder, kan sagtens være med til at løfte et orkester eller band og dermed få både gode oplevelser og anerkendelse fra de andre børn. Selv om man ikke er god til at stave, måske ikke taler ret godt eller har det svært derhjemme, kan man godt være god med et instrument mellem hænderne,« siger Jens Winther.

For at få mest muligt ud af musikkens muligheder gør Jens Winther og hans lærerkollegaer på Langeland meget ud at fortælle forældrene, hvis eleverne viser evner – eller bare glæde for – at spille.

»Vi sørger for at inddrage det systematisk i skolehjemsamtalerne. Det er jo ikke alle forældre, der har forstand på musik – mange har mere forstand på fodbold. Vi gør også meget ud af at få fat i de børn, hvor forældrene ikke har det store overskud, og hvor bare det at få meldt børnene til musikundervisning kan være svært for forældrene – det gælder også i forhold til flygtningebørn. Og så samarbejder vi med lokale foreninger om at skaffe instrumenter og penge, hvis det er nødvendigt,« siger Jens Winther og fortæller, at man også gør meget for at give børnene oplevelser med musikken.

»Børnene er generelt meget glade for at komme ud at optræde. Vi arbejder blandt andet en del sammen med kirkerne, hvor vi tager ud at optræder som en del af gudstjenesten, og det er et stort hit. Børnene oplever, at de er med til at gøre en forskel. De får en god oplevelse, og det sidder i dem bagefter,« siger Jens Winther.

For vilkårlig undervisningstilbud

Dorthe Foged er begejstret for det musikalske fokus på Langeland, og hun ser også mange andre gode eksempler på, at de kunstneriske fagområder spiller en væsentlig rolle i danske børneliv.

»Før vi rullede Go Creative ud som et nationalt tilbud til folkeskoleelever, afprøvede vi i efteråret det kreative koncept i 31 skoleklasser. Det var en stor succes. Børnene blev glade, og de følte sig set og betydningsfulde.

Men det er for vilkårligt, hvilken undervisning der er tilgængelig for børn i forhold til musik, billedkunst og andre af de kunstneriske fag, og det er mit klare indtryk, at lærerne er for forskelligt uddannede inden for de områder,« siger Dorthe Foged, der synes, at vi i det hele taget stærkt undervurderer, hvad kunst og kultur har af betydning for vores hverdagsliv.