Vi elsker eventyret med en hvid jul

Selv om biler kører i grøften og kulden bider, så elsker danskerne den hvide jul. Den er indbegrebet af »hygge« og fører os tilbage i tiden.

Foto: Annelene Petersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Jeg glæder mig i denne tid, nu falder julesneen hvid, og saa maa julen komme.«

Drengen Peter i forfatteren Johans Krohns »Peters Jul« drømte om en hvid jul. Det gør danskerne også - og kigger du, kære læser, ud af vinduet nu - så er der sikkert hvidt derude.

Sne bidrager til den helt rette julestemning, ja faktisk er sneen et af julens stærkeste brands. Og spørger man Jesper Kunde, direktør i reklame- og marketingbureauet Kunde og Co., så hænger sneen sammen med det idylliserede julebillede, vi gang på gang hiver frem, når det bliver december: Metereologer følger chancen for hvid jul på deres »hvid-jul-barometre«, Disneys jule­show serverer Bambi med sne på og snefnug daler traditionen tro ned i Tuborgs signatur-reklame for julebryggen.

Kulturforståelse med sne

»Vi er opdraget med det snepolerede billede af julen, det er en del af vores kulturforståelse, at julen helst skal være hvid. Derudover generer sneen os ikke rigtigt i juletiden. Det er for så vidt ok at være sneet inde, at biler skal køre langsomt, og at det hele er lidt mere besværligt. For vi skal jo ikke noget. Julefreden skal sænke sig, og vi kan sidde inde og hygge os, mens vi kigger ud på et landskab, der jo også er enormt flot,« siger Jesper Kunde.

Han bakkes op af sin reklame-kollega Frederik Preisler fra reklamebureauet Mensch. Sneen er en vigtig ingrediens også i det moderne juleeventyr, hvor sneen bliver den udfordring, der skal overvindes. Sneen driller DSBs S-tog, får biler til at skøjte i grøften på Fyn og lukker veje i det mørke Jylland.

»Faktisk gider vi ikke rigtig have en problemfri jul, for den kan vi ikke mærke. Vi skal have et element af panik, der skal være en form for slåskamp, og julen skal på en eller anden måde »reddes«. Sneen giver os afløb for trangen til at trodse elementerne,« siger Frederik Preisler.

Den danske eventyrforfatter H.C. Andersen har med sine eventyr og sine dagbogsnotater været med til at forme idealbilledet af den danske jul. Julen fremsatte han i et hyggeligt, sjovt og romantisk lys, fortæller Ane Grum-Schwensen, der er museumsinspektør ved Odense Bys Museum.

Hvid borgerlig jul

H.C. Andersen og »Peters Jul« repræsenterer borgerskabets jul. Fra 1920erne gjorde det pyntede juletræ sin entre, det var borgerskabet, der lod gårdnissen genopstå som en julenisse, og det var borgerskabet, der indførte dansen om juletræet. Alligevel fører vi helt fejlagtigt vores forståelse af julen tilbage til landbosamfundet, fortæller Else Marie Kofod, der er leder af Dansk Folkemindesamling.

»Her lever omgivelserne bedre op til vores idealiserede forestillinger: Der er fred, ro og tid nok. Husmoderen har bagt kager, dynerne er luftede, grisen er syltet, og vi går i kirke, mens sneen drysser ned. Sådan ser den perfekte jul ud i vores forestilling,« fortæller hun.