Verdens største atomubåd i dansk farvand: »Russerne vil vise, de er stærkt til stede«

Fredag bevæger verdens største ubåd sig ind i dansk farvand. Engang spillede den hovedrollen i Sean Connery-filmen »Jagten på Røde Oktober«, i dag spiller den fortrinsvis en birolle i russisk propaganda.

Verdens største atomubåd, Dmitriy Donskoi, er bygget til at kunne sende atommissiler mod USA – og såmænd også til at kunne bryde gennem metertyk polaris. Fredag bevæger den mere end 170 meter lange russiske atomubåd sig ind i dansk farvand – officielt fordi atomubåden skal deltage i fejringen af den sovjetiske flådes 100-års jubilæum.

Dmitriy Donskoi tilhører den største ubådstype, verden har set – den russiske Typhoon-klasse. I den mere folkelige afdeling er Typhoon-ubåden kendt fra filmen »Jagten på Røde Oktober« fra 1990, hvor en sovjetisk ubådskaptajn spillet af Sean Connery ønsker at hoppe af til USA sammen med sin besætning og Typhoon-ubåden Røde Oktober.

Dmitriy Donskoi blev søsat i 1980 under Den Kolde Krig, og mens de øvrige ubåde fra samme klasse er skrottet, lever dette snart 40 år gamle fartøj videre som missiltestplatform for den russiske flåde.

Og nu bliver Dmitriy Donskoi så anvendt til at sende et signal til omverden, påpeger ubådsekspert og forsker ved Forsvarsakademiet Søren Nørby.

»Stormagter som Kina og Rusland, der gerne vil være supermagter, anvender deres krigsskibe til at sende et politisk signal om, at de kan operere over hele verden. Russerne vil gerne vise, at de er stærkt til stede.«

Dmitriy Donskoi vejer over 26.500 ton, hvilket ifølge Søren Nørby nogenlunde svarer til den samlede vægt af alle danske fregatter og støtteskibe.

»Ubåden er indvendigt opbygget som to ubåde og er dermed et solidt stykke krigsværktøj, men eftersom den er fra 1980, er det også ved at være en gammel dame,« siger Søren Nørby.

Han forklarer, at atomubåden i princippet kan være neddykket i op til fem år, fordi den som nævnt er atomdrevet, ligesom der kan produceres ilt om bord. Det, der sætter begrænsningen, er, hvor meget mad, der kan være i dybfryseren, og hvornår besætningen får kuller.

Ifølge Søren Nørby kan Typhoon-ubådene sammenlignes med USAs Ohio-klasse-ubåde, der er bestykket med atomvåben og til enhver tid er at finde under havets overflade et sted på Kloden.

Ohio-klassen er dog »kun« halvt så store. Typhoon-klassen er blandt andet større, fordi russerne ikke har været helt så teknologisk velfunderede som amerikanerne, og at de dermed heller ikke har kunnet bygge helt så småt og kompakt.

Når Dmitriy Donskoi sejler ned gennem Store­bælt, vil ubåden ifølge Søren Nørby ganske givet være udstyret med torpedoer af den konventionelle slags – om den har atomvåben om bord er mere usikkert. Det informerer Rusland – eller for den sags skyld USA – aldrig om, når deres atomubåde sejler igennem dansk farvand.

Ingen atomkatastrofe lurer i Storebælt

Når Dmitriy Donskoi sejler gennem dansk farvand for at deltage i fejringen af den russiske flådes 100-års jubilæum, er det danske forsvar via den russiske ambassade i København blevet oplyst om, at i alt fire russiske fartøjer fredag vil sejle ind i dansk farvand på vej mod Østersøen.

Selv om Dmitriy Donskoi er atomdreven og kan medbringe atomvåben, er der ifølge Søren Nørby ingen grund til at frygte en atomkatastrofe, når Dmitriy Donskoi sejler fra Skagerrak og Kattegat ned gennem Storebælt og videre ud i Østersøen.

»Jeg er sikker på, at russerne ikke ville sende denne atomubåd af sted, hvis ikke den var fuldt sødygtig. Rent propagandamæssigt ville det være et nederlag, hvis den skal bugseres et stykke af vejen eller går i stykker. Jeg er sikker på, at de har brugt de penge, der skal til, for at gøre den klar.«

Søværnet vil, som kutymen foreskriver, sende et patruljefartøj af sted, som følger ubåden og de tre øvrige russiske fartøjer gennem dansk farvand.

Søren Nørby fortæller, at det ikke er usædvanligt, at ubåde fra fremmede nationer passerer gennem dansk farvand. Både tyske, polske, norske, amerikanske og russiske ubåde sejler jævnligt igennem.

Når de russiske flådefartøjer passerer gennem Storebælt, sker det ifølge forsvaret ganske udramatisk og efter internationale regler om uskadelig passage. Reglerne foreskriver, at ubåde skal sejle på overfladen, og at skibene i øvrigt skal holde sig til de internationale stræder uden at gøre ophold.

Forsvaret ønsker ikke at oplyse præcist, hvornår ubåden og de tre øvrige russiske flådefartøjer bevæger sig gennem Storebælt fredag.