Venstreradikal gruppe arrangerer konkurrence for bedste plakathærværk

DF melder mindst 150 plakater vandaliseret. Peter Skaarup kalder det »sabotage mod demokratiet«, at ukendte personer deler guides til at vandalisere valgplakater på sociale medier online. Politiet bør sætte »hårdt« ind, siger han.

Ukendte gerningsmænd ødelagde i weekenden adskillige af Peter Skaarups (DF) valgplakater ved Søerne i København. Mange af plakaterne var flået ned, andre ødelagt og enkelte overmalet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

Vandalisering af valgplakater er tilsyneladende sat i system op til folketingsvalget 2019. På en anonym hjemmeside deler brugere oplysninger om placering af valgplakater ophængt af Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti.

På en anden hjemmeside reklamerer den venstreradikale gruppe, Party Rebels, for en konkurrence med præmier til billeder af det henholdsvis »mest kreative«, »mest grineren«, »mest omfattende« og »mest destruktive« plakathærværk. Vinderne kåres ved en fest på valgdagen, som foregår på byggegrunden på Jagtvej 69, hvor Ungdomshuset lå frem til 2007:

»Medbring plakater (læs=lovligt fremskaffede billeder) af de politikere, du elsker at hade allermest! Vi skaffer rundboldbats, golfkøller, andre kreative remedier, til at tæske dem med! I hjørnet er der også en bålplads, hvor dem, der ønsker, kan skaffe sig af med sit valgkort på en ansvarlig måde!« skriver personerne bag.

Og på sociale medier deles guides til omstændige former for plakathærværk.

»Her kan man bl.a. se, hvordan man hiver mine plakater ned, ødelægger dem og tisser gennem munden,« siger Peter Skaarup (DF), en af de ramte politikere:

»Det er meget ulækkert (...) det er ikke drengestreger, det er sabotage mod demokratiet.«

»Lokalt pissehegn«

I en nu suspenderet facebookgruppe kan man ganske rigtigt se, hvordan et mobilkamera panorerer over en række DF-plakater med billeder af Julie Jacobsen og Peter Skaarup stillet op ad et trådhegn. Ved munden er der skåret hul i plakaterne.

»Hvis man nu mangler noget kreativ udsmykning til sit lokale pissehegn!« lød opfordringen, som også omtaler konkurrencen for plakathærværk.

Peter Skaarup siger til Berlingske, at han anser hjemmesiderne og de pågældende guides for at være en del af en foruroligende tendens.

»Vi har også tidligere set hærværk mod plakater. Men ved det her valg er det sat i system, bl.a. ved at lave en hjemmeside, der fortæller, hvor plakater, man ikke kan lide, hænger,« siger Peter Skaarup og tilføjer, at Dansk Folkeparti mandag havde registreret 150 tilfælde af hærværk mod partiets plakater.

»Det var det tal, vi kom frem til i går, men det er formentlig meget højere nu, for det stiger og stiger, i takt med at vi får indberetninger ind,« siger DF-politikeren, der mener, der er tale om et generelt problem.

Screenshot fra suspenderet facebookgruppe. Fold sammen
Læs mere

»Det her handler ikke om DF, men om vores demokrati, som ikke skal ødelægges af nogle få tosser,« siger han med henvisning til, at hans folketingskollega fra Socialdemokratiet, Lars Aslan, også har haft plakatproblemer.

Lørdag fortalte Lars Aslan i et opslag på Facebook om »en meget kedelig oplevelse« under ophængning af plakater.

»En gruppe meget unge drenge fortalte mig, at jeg skulle skride fra deres område, at muslimer ikke skulle stille op til valg, eller stemme, og at demokrati var at gå imod Allah. Og at jeg i øvrigt var en beskidt »house nigger«. Jeg sagde til dem, at jeg ikke tror, at Allah går op i danske folketingsvalg, og jeg havde lov til at være der,« skrev S-politikeren.

Politiet bør skride ind

Peter Skaarup opfordrer politiet til at skride ind.

»Justitsministeriet bør tage initiativ og sammen med politiet sætte hårdt ind over for det her og de her grupper,« siger han.

Berlingske har bedt Rigspolitiet om et interview om hærværk mod valgplakaterne, men politimyndigheden er endnu ikke vendt tilbage på avisens forespørgsel.

Avisen arbejder på at få et interview med personerne bag gruppen, der har delt opfordringen til at urinere på DF-plakaterne.

På et opslag online om plakathærværkkonkurrencen beskrives såkaldt »adbusting« som »en gammel aktivistisk tradition, hvor man tager byrummet tilbage fra kapitalismen og magthaverne ved at ødelægge eller omforme reklamer«.