Venstre om IC4: Vi skal af med de tog

Venstre har for længst mistet tilliden til IC4-togene. Partiet vil nu forsøge at finde en plan for, hvordan man udrangerer togmodellen i den danske togdrift

Foto: Preben Madsen. Kristian Pihl Lorentzen (V) mener ikke, at IC4-togene bør fortsætte på det danske jernbanenet.
Læs mere
Fold sammen

Først blev de ikke leveret som lovet. Og da de endelig ankom til de danske jernbaner, kørte de på ingen måder gnidningsfrit.

Problemerne har klæbet sig til IC4-togene, siden DSB i 2000 bestilte 83 styk i Italien. Senest konkluderer Havarikommissionen, at et sammenstød mellem to IC4-tog på Esbjerg Station i december sidste år skyldtes, at bremsesystemet svigtede i det ene tog.

Ifølge Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), bekræfter episoden, at IC4-togene ikke har en fremtid på de danske skinner.

»Der er efterhånden ikke noget, der kan chokere mig med IC4-togene. Det er og bliver et skandaletog, som vi skal udrangere så hurtigt som muligt,« siger han.

V-ordføreren mener, at passagerer og skatteydere er taberne i sagen om IC4-togene.

»Hvis vi krampagtigt bliver ved med at holde fast i IC4 som grundstamme i en fremtidig driftsplan, så vil det gå ud over passagererne i form af uregelmæssig drift. Og hvis vi bliver ved at poste penge i IC4-togene i håb om, at det kan blive bedre, så er det skatteyderne, der taber på det,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han anerkender, at man ikke kan skifte alle togene ud på en gang, uden at det vil få konsekvenser for togdriften, så udfordringen bliver at finde en måde at komme af med dem på, uden at togpassagererne mærker det.

»De fire partier i blå blok har gjort det klart for transportministeren, at der skal udarbejdes en Plan B for den fremtidige togdrift, hvor IC4-togene ikke indgår. Det kan ikke nytte noget, at vi baserer de næste ti års togplan på IC4-togene, mens problemerne bliver ved med at dukke op,« siger Kristian Pihl Lorentzen.