Vandet strømmer ind under Nørreport

Metrotrappen mellem Frederiksborggade og metro- og togperronerne ved Nørreport Station er slået læk. Nu forsøger man at standse grundvandets indtrængen i den nye tunnel med en cementprop.

Metrobyggeriet på Nørreport er ramt af endnu en forsinkelse, da der trænger vand ind i den tunnel, der skal ende som trappen fra perronen op til Frederiksborggade. Foto: Simon Skipper Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klart grundvand strømmer for tiden ind fra et borehul i bunden af den skakt, der engang skal blive til en trappe og gangtunnel mellem Frederiksborggade og tog- og metroperronerne under Nørreport Station. Vandstrålen er det synlige udtryk for et nyt problem, der kommer til at forsinke metrotrappen yderligere. Den trappe, man uden overdrivelse kan kalde Danmarks dyreste genvej, skulle efter den oprindelige tidsplan have åbnet ved nytårstid.

Men allerede sidste år, da gravearbejdet var godt i gang ved Frederiksborggades udmunding i Nørrevold, begyndte grundvandet at sive ind. For at holde vandet væk fra tunnelgravningen borede man i efteråret 88 fryserør i en cirkel omkring tunnelen og skabte på den måde en frostkappe, som kan holde grundvandet væk, indtil trappen og tunnelen er gravet og foret med cement.

Men et enkelt sted lykkedes det desværre ikke at fryse jorden tilstrækkeligt. Årsagen viste sig at være strømmende grundvand, der løb ind i udgravningen, og som man altså kan betragte for enden af den tunnel, der mangler cirka 11 meter til målet, den eksisterende gangtunnel mellem metroen og togperronerne. Danmarks dyreste trappe og tunnel er med andre ord slået læk.

»Mængden af vand er håndterbar. Vi kunne pumpe det væk, men vi besluttede at lade tingene falde til ro over julen, mens vi fortsatte med at fryse jorden. Men det hjalp ikke tilstrækkeligt,« siger Banedanmarks projektleder, Christian Iversen.

Entreprenøren på opgaven, det tyske Züblin, bærer som totalentreprenør ansvaret for, at tunnelen bygges til den aftalte pris, 157 mio. kroner. Og derfor er det også totalentreprenøren, der nu har iværksat plan C. Den er en smule indviklet, men er ikke desto mindre en velkendt metode til at lappe en lækage. Man borer nogle huller ud mellem fryserørene og pumper cement ud i det strømmende vandlag. Derefter løber cementen med grundvandet ind mod det frosne tunnelområde, hvor cementen bliver til en prop, som tætner frostkappen.

»Hvis ikke det virker, har vi en plan mere. I givet fald skal vi udskifte fryseanlægget med et anlæg, som er kraftigt nok til at fryse strømmende vand. Men det er en mere kompliceret opgave. Cementproppen er den enkleste løsning,« forklarer Christian Iversen. Men om denne plan bliver aktuel kan først afgøres om nogle måneder. Som en helt femte mulighed kunne man i teorien pumpe alt grundvand i området væk, indtil byggeriet er gennemført. Men den løsning blev aldrig aktuel. Man kan ikke sænke grundvandet i København. Naboejendommene i Frederiksborggade er bygget på pæle i en undergrund, der nærmest kan sammenlignes med en svamp. Fjerner man vandet, synker svampen sammen. Og så bliver Frederiksborggade aldrig den samme igen.

Banedanmark tør ikke sætte dato på den forventede åbning af trappe og tunnel. Man nøjes med at håbe på »efteråret eller vinteren 2015«. Naboerne har fået besked.