Valgkamp bliver Davids kamp mod Goliat

Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti ventes at brænde på den anden side af 50 millioner af i den kommende valgkamp. Folketingets øvrige partier har halvt så meget til rådighed. Til sammen.

<a href='http://images.bm4.metropol.dk//280/280610/280610_original.jpg' target='_blank'>Se i stort format</a><br> Fold sammen
Læs mere

Der bliver brug for snilde og list, hvis oppositionen i Folketinget skal gøre sig nogen forhåbninger om at køre VKO af banen i en kommende valgkamp. I alle tilfælde hvis man skal tro den sandhed, der kan læses i partiernes valgkampbudgetter.

Venstre og de Konservative vil ganske vist ikke oplyse, hvor mange penge, de forventer at fyre af i valgkampen, men ved sidste valg brugte partierne henholdsvis 28 og ca. 20 millioner kroner til at få spredt deres budskaber. og intet tyder på, at der er færre penge at gøre godt med nu. Dertil kommer Dansk Folkepartis tre millioner plus den halve million, som partiet forventer at få ind i private donationer, når ræset er skudt i gang.

»Men det kommer også an på, hvornår valget kommer. Jo længere, vi kommer hen pååret, jo mere har vi brugt af vores midler. Hvis valget kommer i starten af et år, bruger vi nok flere penge,« siger Carl Christian Ebbesen, DFs organisatoriske næstformand.

Hos Socialdemokraterne har man for længst erkendt, at der bliver brug for at tænke kreativt, hvis man skal få budgettet på 15 millioner til at nå helt ind i Statsministeriet.

Til kamp på internettet
Store dagbladskampagner bliver der ikke råd til. Partiet blæser derimod til kamp på nettet. Det er billigere end en tradtionel kampagne samtidig med at det aktiverer græsrødderne og får fat i helt nye vælgertyper, er analysen. Men penge er magt. Og det bliver svært at gå op mod de pengestærke borgerlige, erkender partisekretær Henrik Dam Kristensen.

»Prøv bare at se, hvad der bliver skrevet om den amerikanske valgkamp. Det handler om penge. Og det er et demokratisk problem, med den store forskel, der er på os og VK. Vi er tvunget til at tænke fuldstændig anderledes, men det er altså heller ikke gratis at lave kampagne på nettet. Det koster mange ressourcer ikke mindst menneskelige ressourcer,« siger Henrik Dam Kristensen.

Hos De Radikale er man vant til rollen som den lille. Sekretariatschef Jesper Gronenberg forventer at brænde 3-4 millioner af, og de skal bruges med omtanke.

»Det handler jo om at få mest mulig opmærksomhed, og under sidste valgkamp havde vi stor succes med vores Bertel Haarder-video,« siger Jesper Gronenberg med henvisning til den kontroversielle video, som de radikale klippede sammen med citater af integrationsminister Bertel Haarder.

»Den kostede ikke mange kroner at lave, men det var vel et af de tiltag under hele valgkampen, der fik mest opmærksomhed. Alle valgkampe er jo forskellige, men den slags tiltag vil vi gerne lave,« siger den radikale sekratiatschef, der ikke vil forholde sig til skævvridningen mellem højre- og venstrefløjen.

»Det er klynk«
Det vil derimod Venstres partisekretær Jens Skipper Rasmussen.

»Det er jo utroligt, at vi skal høre på det klynk. Forud for 2005-valget fik Socialdemokraterne altid mest i bidrag. Men dengang syntes man ikke, det var et demokratisk problem. Jeg mener i øvrigt, at det næsten går lige op, når man indregner, hvor meget fagbevægelsen bruger til fordel for Socialdemokratiet,« siger Jens Skipper Rasmussen.