Valgdækning: Medierne består

Valget er slut. Medierne kan ransage sig selv. Og mener selvfølgelig det meste var godt. Hvad syntes du?

- Både de elektroniske og trykte medier satte åbenlys rekord i dækningens omfang, siger Jens Otto Kjær Hansen, rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Mediernes valgdækning har været bemærkelsesværdig på flere måder, men får karakteren 'bestået' på flot vis af Jens Otto Kjær Hansen, rektor for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, i dagens kronik i Berlingske.

I kronikken skriver Jens Otto Kjær Hansen, at denne valgkamp især har skilt sig ud ved den store mængde af valgstof.

- Både de elektroniske og trykte medier satte åbenlys rekord i dækningens omfang.

Jens Otto Kjær Hansen har lavet en uvidenskabelig optælling i de landsdækkende trykte medier to dage før valget. Optællingen viser aviser med op mod 15 siders redaktionel dækning, med nogenlunde samme antal enkelthistorier lige fra små artikler op til to - tre temaer med grundig emnedækning over to sider, og valg på forsiden.

Men selvom mængden af valgstof i både TV og aviser er markant, stiller rektoren også spørgsmålet om kvaliteten af dækningen – har det været godt nok – og svarer selv: Ja og nej.

- Vi har set højdepunkter og lavpunkter. Det negative først, bare nogle eksempler: Det platte forsøg på at hælde politisk debat ned i fredagsunderholdningens format i en hal i Herning. En velkendt politisk profil, og i øvrigt en af de sejrende, nævnte dagen før på et møde om noget helt andet sin kommende deltagelse i Herning-arrangementet: »Jeg hader tanken om at optræde på den måde, men man har ikke råd til at sige nej til TV.«

Og som medierne selv har diskuteret flere gange i løbet af de tre uger, peger Jens Otto Kjær Hansen på brugen af meningsmålinger. Han mener, at der har været en trasken rundt i meningsmålinger.

- Ulykken er, at meningsmålinger i dag kan laves så billigt, at de kan komme som maskingeværild og totalt miste mening. Men hvorfor skal en sagesløs befolkning lide under det? Medierne er uden føling med en stor del af befolkningen på dette punkt, skriver rektoren, der også hæfter sig ved en unødvendig brug af sports- og voldsretorik.

- Vel er det en valgkamp med politiske slagsmål, men ingen bliver mere veloplyste, gladere eller demokratiske af vendinger som »tæsk til regeringen«, »massakre på velfærden«, at nogen »smadrer oppositionen« osv. Sportsmetaforerne kan være svære nok at kapere både der, hvor de kommer fra, og når de bliver brugt i valgdækningen som en brik til at italesætte den demokratiske proces som bare en form for spil: Tag det ikke for alvorligt, der fløjtes af om lidt, og vi kan vende tilbage til virkeligheden af befolkningen på dette punkt.

Sober og solid journalistik

Men der er også positive ting at nævne, bl.a. klassiske valgreportager, analyser og portrætter af aktørerne.

- Faktum er, at medierne får karakteren bestået på flot vis, og nu mangler kun ambitionen om at hæve sig op til den fremragende karakter efter udlugning af det ugennemtænkte eller platte, skriver Jens Otto Kjær Hansen.

- Valgkampen har været en god demonstration af, at vi midt i en eksplosion af nye medier og virtuelle sociale fora stadig henter den helt overvejende del af vores viden om samfundets store diskussion i det offentlige rum, som de traditionelle medier danner. Det er mere end tydeligt dokumenteret i undersøgelser, det er nærmest overraskende, at det i så høj grad fortsat gælder.

DR1: Substans og oplevelse til befolkningen

Hos både DR1 og TV2 er man stolte af valgdækningen. I alt fulgte 3,7 millioner danskere valget på TV. Flere så med på DR1 end på TV2.

Nyhedsdirektør i DR, Ulrik Haagerup, mener, at valgdækningen på DR har givet seerne substans og oplevelse.

- Med flotte, grafiske virkemidler, brug af de sociale medier og opgraderet valgdækning har vi gjort valgdramaet mere overskueligt – men ikke forstærket det, siger han og fortsætter:

- Vi ville gerne have fokus på, at man som borger lærte noget undervejs og blev klogere på det demokrati, vi lever i.

Lykkedes ikke at sætte nye dagsordener

Hos TV2 er nyhedschef for TV2 Nyhederne, Jacob Nybroe, også tilfreds med dækningen af valget. Men ifølge ham er det ikke lykkedes at sætte splinternye, sprængfarlige dagsordener under valgkampen, fordi partierne har været dygtige til at begå sig i medierne.

- Men det mener vi, er det generelle billede for alle medier, at det ikke er lykkedes for dem.

Jacob Nybroe mener ikke, at TV2 har bidraget til mudderkastningen ved de politiske debatter.

- Det har været godt for tvivlende vælgere at få det hårdt trukket op, tror vi.

Nettet også vigtig

Ulrik Haagerup og Jacob Nybroe er enige i, at nettet under denne valgkamp har spillet en større rolle end tidligere som følge af danskernes ændrede medievaner og den teknologiske udvikling.

- Meget stof er flyttet fra TV-skærmen til nettet, hvor danskerne selv kunne finde det, de manglede på skærmen, siger Ulrik Haagerup.

- Nettet er en fremragende platform til at videreformidle de faktuelle tal og detaljer. Der kan man fordybe sig, lyder det fra Jacob Nybroe.