Værdighedsrejsehold skal sikre mere værdighed til ældre på Frederiksberg – og i 11 andre kommuner

Frederiksberg, Køge og Slagelse er blandt de 12 kommuner, der i år og næste år får besøg af Værdighedsrejseholdet, som skal hjælpe medarbejdere i hjemmepleje og plejeboliger med at sikre mere værdighed for ældre borgere.

»På en af temadagene reflekterede medarbejderne over, hvordan de kunne gribe det an og gøre det at komme i bad til en bedre oplevelse,« siger Kirsten Groth Willesen, der er projektleder for Værdighedsrejseholdet. (Modelfoto). Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Hjemmepleje og plejeboliger i 12 kommuner får i år og næste år besøg af Sundhedsstyrelsens Værdighedsrejsehold, der skal hjælpe medarbejdere til, hvordan de bedst muligt sikrer værdighed til ældre borgere. Det skriver Sundhedsstyrelsen.

»Vi skal hjælpe medarbejderne med at reflektere over situationer med borgere, som har været svære, men også situationer med borgere, som lykkedes godt. Det giver medarbejderne bedre mulighed for at imødekomme borgernes behov på en mere hensigtsmæssig måde. Værdighed handler netop om at kunne forstå og handle på den enkelte borgers behov,« siger Kirsten Groth Willesen, der er projektleder for Værdighedsrejseholdet.

Hun fortæller om en situation i en kommune, hvor en borger lige var flyttet ind på et plejecenter, og hvor datteren var med første dag. I bedste intention havde medarbejderen ladet dem være, fordi medarbejderen ikke ville forstyrre. Men det resulterede i, at den pårørende blev meget frustreret, fordi hun oplevede et enormt fraværende personale.

»Det var en situation, som ikke lykkes særlig godt, så i forløbet reflekterede medarbejderen over, at det havde været i god tro, men at vedkommende havde glemt at tænke over, hvordan den pårørende ville opleve det. Det gav blandt andet anledning til at sige, at det er vigtigt altid at tage en forventningsafstemning med de pårørende,« siger Kirsten Groth Willesen.

Kirsten Groth Willesen, projektleder for Værdighedsrejseholdet

»De besluttede sig for at prøve at lave badet til en spaoplevelse med fodbad, fodmassage, tændte lys og musik. Så det giver både en bedre oplevelse for den ældre borger og sparer tid for medarbejderne i det lange løb.«


På et andet plejecenter havde medarbejderne svært ved at få en beboer i bad.

»På en af temadagene reflekterede medarbejderne over, hvordan de kunne gribe det an og gøre det at komme i bad til en bedre oplevelse. De besluttede sig for at prøve at lave badet til en spaoplevelse med fodbad, fodmassage, tændte lys og musik. Så det giver både en bedre oplevelse for den ældre borger og sparer tid for medarbejderne i det lange løb,« siger Kirsten Groth Willesen.

Værdighedsrejseholdet har to hele dage med medarbejderne på de udvalgte plejecentre og to dage med ledelsen for at hjælpe med at sikre implementeringen af de nye tiltag, de kommer frem til, kan gavne.

Værdighedsrejseholdet er en del af det nationale Videnscenter for værdig ældrepleje i Sundhedsstyrelsen.