Vådere end nogensinde

Når topmålet af underholdning er at få en spand vand i nakken, så er vi en nation med potentiale.

Foto: Brian Berg Fold sammen
Læs mere

Måske har du prøvet det, kære læser, eller måske har du bare forestillingsevnen til det: Mere eller mindre intetanende kommer man gående, kørende, cyklende, og sjask: får en halv spand vand sendt i nakken. Sekundet efter står man der så med en isnende fornemmelse ned ad nakken og det våde tøj klistrende op ad arme og ryg. Sjovt, ik?

Jamen, det er det, må jeg forsikre om bare vent og se. Hvis alting går som det plejer, og det plejer det jo, så bliver det, der er stort i USA også snart til hits herhjemme, og så er der ingen vej uden om den våde fornøjelse.

For vand er stort hos amerikanerne. Det er en entydig erfaring, jeg har gjort efter en sommer tilbragt på de vestlige amerikanske veje i en ferie, hvor noget af friværdien skulle veksles til nogle storslåede fællesoplevelser med teenagerne på bagsædet. Ikke nogen voldsomt original idé, skulle det vise sig. Faktisk vil jeg vurdere, at dansk var det fremherskende fremmedsprog på de moteller og overnatningssteder, vi benyttede på den rute, vi hurtigt døbte FDM-sporet.

Men pyt der var plads nok, og efter de mange naturoplevelser, der blev mødt af nogen sammenbidthed fra bagsædet, var der flere point i de underholdningsparker, som man med god grund kan have store forventninger til. Men det er også her, vandet kommer ind.

FOR DER ER ALTSÅ INGEN VEJ uden om at blive våd, hvis man rigtig vil have det sjovt her. Første mål for velkoreograferet underholdning var San Diegos Sea World. Og OK det er da også meget oplagt og ganske sjovt, at både delfiner og spækhuggere er trænet til at slå med halen så de første 15 rækker får en solid skylle. Men at man for eksempel også træner hundene i kæledyrsshowet op til at sprøjte med vandslanger ud over publikum er måske lidt sværere at gennemskue logikken i. Men kegler det tager det.

Sammenligningen med den overraskende spand vand er godt nok ikke helt rigtig, for det ville jo ikke have været USA, hvis der ikke var advaret grundigt forinden. I et land hvor man advarer mod, at kaffe kan være varm og is kan være rigtig kold endda, så skulle der nok være en del erstatningssager på vej, hvis man sådan helt uforvarende kunne gå hen og blive våd. Så der er skilte med »våd-zone« og »meget våd-zone«, og der bliver fortalt og sunget om de våde pladser inden showet, så der er ikke noget at komme efter der.

MEN SOM SAGT er der da en vis sammenhæng mellem en våd- dyrspark og de vandede fornøjelser. Mere underligt er det umiddelbart hos den næste underholdningsudbyder. Universal Studios i Los Angeles er en slags Tivoli med udgangspunkt i populære storfilm. Her prydes stedets plakat af nogle mennesker i en slags rutsjebane med slagordene henover: »Wetter than ever« vådere end nogensinde.

Vi taler her om et sted, der kan få Arnold Schwarzenegger til at køre lige ud af lærredet som Terminator, kan få edderkopper til at være særdeles levende og nærgående i et Shrek-show, og i øvrigt har en lang række tekniske top-stunts at byde på og så er slagnummeret den spand vand, man får i nakken som indledning på styrtdykket i den i øvrigt glimrende vandrutsjebane i Jurassic Park-turen. Intet slår åbenbart det vand.

OG SOM DET GIK MED BURGERE og rockmusik, sådan går det vel også her trenden er på vej over dammen. Spørgsmålet er så bare, om der er noget nyt at komme med. Hjemkommet til oversvømmede kældre, dræbersnegle i lag og næsten fast skydække vil jeg nok sige, at vi har det vand, vi skal have og lidt til.

Faktisk vil det nok være en idé, at forsøge at sælge Danmark på det fortrin. Det går vist ikke for godt med amerikaner-turismen, så det ligger da lige for at bruge vores naturlige fortrin aktivt: »Denmark wetter than ever«. Værsgo til Danmarks Turistråd et styks reklameslogan og de skal få det ganske gratis.

Selv om jeg bestemt ikke ville sige nej til en regnfrakke og en affugter.