Usynlig sikkerhed er et bevidst valg

De senere år har den tiltagende terrortrussel mod Danmark løbende haft indvirkning på de sikkerhedshensyn, som almindelige danskere møder i hverdagen. Størstedelen af sikkerhedsforanstaltningerne bliver dog helt bevidst iværksat i kulisserne og meget mere afdæmpet end i andre vestlige lande.

Selvom mandagens bombeattentat i Islamabad ikke fik PET til at hæve trusselsniveauet inden for Danmarks grænser, så er den hjemlige vurdering af terrortruslen løbende blevet opgraderet i takt med, at terroren er rykket sig tættere og tættere på Danmark.

Sikkerhedsforanstaltninger er udbygget og iværksat – flere af dem må danskerne leve med, eksempelvis når de skal ud at flyve – men overordnet har vi ikke indført samme synlige og massive sikkerhedsartilleri, som er blevet hverdag i mange af vores europæiske nabolande. Og det er et helt bevidst valg, vurderer tidligere operativ chef i PET Hans Jørgen Bonnichsen.

»I et samfund som det danske er det vigtigt at vise, at man har styr på situationen, uden at etablere et så omfattende bolværk, så det skaber utryghed. Den strategi har været en væsentlig del af sikkerhedsarbejdet herhjemme. Dermed ikke sagt, at der ikke findes en masse usynlige sikkerhedsforanstaltninger, som sagtens kan have en større værdi end de bastante og synlige,« siger han.

Og vender man blikket mod nogle af de aktører herhjemme, der sikkerhedsmæssigt må forholde sig til terrortruslen, er det samme filosofi, der dominerer.

Ifølge Statens Luftfartsvæsen (SLV) har terrorangrebet i USA i 2001 og det forsøgte angreb i London i 2006 fået mærkbare konsekvenser for flyrejsende – eksempelvis skærpede regler for væsker i håndbagagen.

Størstedelen af sikkerhedstiltagene er dog langt mindre synlige for passagererne, om end de er planlagt ned til mindste detalje. Eksempelvis har alle lufthavne og flyselskaber nøje udarbejdet sikkerhedsplaner, parate til at blive sat i værk, hvis PET vurderer, at trusselsbilledet er skærpet. Og det er sket flere gange i de senere år, forklarer kommunikationschef i SLV Thorbjørn Ancker.

Foregår i kulissen
»Det kan være konkrete trusler mod en bestemt lufthavn, mod et bestemt flyselskab eller en helt specifik flyafgang. Så justeres sikkerheden op og ned, og det er mest noget, der foregår i kulissen, så passagererne ikke nødvendigvis opdager det. Vi skilter ikke så meget med det, og det har at gøre med den tilgang, vi har til det. Selvfølgelig skal vi undgå anslag mod luftfarten, men det skal fortsat være muligt at rejse« siger han.

Samme melding kommer fra DSB, der ligeledes er i løbende dialog med PET om at justere sikkerhedsplaner for skærpede trusselniveauer. Siden terrorbomberne i Madrid i 2004 har DSB bl.a. sendt deres medarbejdere på særlige opmærksomhedskurser hos PET, og passagererne orienteres gang på gang om ikke at efterlade bagage uden opsyn.

Men ifølge Risk Manager Jacob Schmidt skal sikkerhedshensynene balanceres, så man f.eks. ikke kan forestille sig en situation, hvor folk skal have tjekket identitet og bagage, før de stiger på et S-tog.

»Når vi lever i et åbent samfund, som vi ønsker det i dag, så er vi sårbare de steder, hvor der er mange mennesker samlet,« siger han.

Ifølge Hans Jørgen Bonnichsen handler det samtidig om at signalere, at vi ikke vil lade terroristerne presse os væk fra vores normale adfærdsmønster.