Unge bliver mere private på nettet

Facebook er blevet det altomfattende sociale medie, så for at undgå at hele omgangskredsen ser med, søger unge nu mod andre medier. De vil selv bestemme publikummet.

Caroline Vorsholt Danielsen og Frederik Nymann Schoop går begge i 2.J på Virum Gymnasium, hvor langt de fleste elever er på Facebook hele tiden. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis der er en kort pause, ryger smartphonen straks op af lommen. Sker der noget på Facebook? Er der nogle nye billeder på Instagram? Er vennerne begyndt at bruge den nye dille Vine?

Jo, danske unge er med på noderne, når det gælder sociale medier – men det er de også nødt til at være, hvis de vil have det hele med. De unge er nemlig i høj grad bevidste om, hvem der ser med på de forskellige sociale medier.

Caroline Vorsholt Danielsen er 18 år gammel og går i 2.J på Virum Gymnasium. For hende ligger det helt klart i baghovedet, hvem der potentielt læser med, og hvor langt frem i tiden hun kan blive konfronteret med noget, hun har delt på nettet.

»Jeg er blevet meget mere opmærksom på, hvad jeg lægger ud på Facebook og andre steder. I starten havde jeg ikke så meget filter, men nu lægger jeg ikke noget ud, som kan få mig til at fremstå i et forkert lys. Når noget først er kommet på nettet, er det svært at fjerne igen,« siger hun.

Et af de stedet, hvor hun dog flittigt lægger billeder ud, er den gratis tjeneste Instagram. For selv om hele verden potentielt kigger med, så føles det som en redigeret virkelighed, da billederne kan redigeres voldsomt.

»Det er nogle gange nemmere at tage et billede end at skrive noget tekst på Facebook, og så føles det som om, at Instagram er mere personligt – også selv om jeg godt ved, at det ikke er det. Det er måske fordi, jeg ved, at mine forældre ikke går ind og ser mine billeder,« fortæller Caroline Vorsholt Danielsen.

Trætte af de voksne

Ifølge en ny undersøgelse fra det amerikanske Pew Research Center, der undersøger udfordringer og trends i USA, er Caroline Vorsholt Danielsen ikke alene, når hun overvejer, hvem der kan se med, når hun deler indhold på nettet. Undersøgelsen forsøger at kortlægge amerikanske teenageres vaner på sociale medier, og en af konklusionerne er netop, at de unge er trætte af de mange voksne på Facebook, fordi de føler, at det begrænser deres muligheder.

Ifølge Malene Charlotte Larsen, der forsker i unges brug af sociale medier på Aalborg Universitet, kan man godt overføre de resultater til Danmark.

»Mange unge overvejer, hvordan de kommunikerer med hinanden, og i mange tilfælde er det sjovere at gøre det et sted, hvor målgruppen er mere smal. Det er udtryk for en større bevidsthed om publikum,« siger hun.

»Så godt som alle unge er på Facebook, og det gør så, at der er mange kontekster, de unge skal forholde sig til. Alle, de overhovedet har været i berøring med, kan følge med. Der kommer Snapchat, Instagram og Twitter ind som alternativer, når de vil dele noget, som de ikke vil dele på Facebook.«

Facebook er uundværlig

Carolines klassekammerat Frederik Nymann Schoop gider heller ikke dele alt, hvad han laver, med alle interesserede. Derfor har han blandt andet en lukket Facebook-profil.

»Jeg synes ikke, at det rager folk, jeg ikke kender, at se mine billeder og den slags,« siger den 18-årige gymnasieelev, der ud over Facebook bruger Instagram, Snapchat og Vine.

Han forklarer, at de tre sidstnævnte sociale medier udelukkende bliver brugt for fornøjelses skyld. De er hyggeligt tidsfordriv, hvor man kan følge med i, hvad vennerne laver, hvorimod Facebook opfylder en masse andre funktioner – det er faktisk et »must« at have en Facebook-profil, mener han.

»Det er jo bare noget, man har. Jeg bruger Facebook hele tiden. Når jeg sidder i skolen, har jeg næsten altid et vindue med Facebook åbent på min computer, og hvis der er to minutter, slår man lige over og tjekker, og så kan man gå tilbage og lave noget mere intelligent bagefter,« siger han og griner.

At Facebook-brugerne føler, at de er kommet til et punkt, hvor tjenesten er uundværlig, illustreres fint af, hvordan eleverne i Caroline Vorsholt Danielsens og Frederik Nymann Schoops klasse bruger Facebook som kommunikationsforum. Væk er nemlig de gammeldags sms- og telefonkæder. Hvis de første timer i skolen er aflyst, ryger informationen på Facebook i stedet.

»Jeg er jo på stort set hele tiden, bortset fra når jeg sover. Hvis jeg ikke var på Facebook, ville jeg i den grad føle mig uopdateret. Det er der, jeg får nyhederne først,« fortæller Caroline Vorsholt Danielsen.