Unge bekymrer sig ikke om festnarkoens konsekvenser på sigt

De unge weekendbrugere tænker meget kortsigtet, når det kommer til deres forbrug af narkotika, vurderer flere eksperter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- Kan jeg dø af det lige nu og her? Og risikerer jeg at være dårlig imorgen?

Det er typisk de spørgsmål, som de unge stiller sig selv, inden de sniffer en bane coke eller amfetamin. For ifølge flere forskere tænker de unge weekend- og festbrugere på ingen måde på de potentielle konsekvenser, som deres narkoforbrug kan medføre på længere sigt.

»Horisonten er kort, og det kan man tydeligt se, når man beder de unge tage stilling til stoffer. Der er fokus på kortidseffekterne. Afhængighed og så videre fylder altså ikke specielt meget i de unges bevidsthed: "Det ligger langt ude i fremtiden, der sker intet nu, og så kan jeg godt gøre det". Det er sådan et usårlighedssyndrom, som de unge har,« siger professor Margaretha Järvinen fra SFI og Sociologisk Institut på Københavns Universitet, der er en af forskerne bag et stort forskningsprojekt om unge og stoffer, der blev offentliggjort af Rockwool Fonden i efteråret.

Overlæge og misbrugsekspert Henrik Rindom oplever mange unge, der fejlagtigt vurderer, at de godt kan kontrollere deres forbrug, så problemerne og konsekvenserne kun rammer »alle de andre«:

- De siger alle sammen som med én tunge: »Det kan godt være, at alle andre bliver afhængige, men jeg kan altså godt styre det«. Og det er jo det mest tåbelige, for de kan ikke styre det. Det er den generelle risikovillighed, der er hos unge mennesker. De tænker mere på at have det sjovt i dag end på, hvad det kommer til at betyde om en måned, et år eller flere år, siger han.

Til gengæld mener Margaretha Järvinen, at de mange skræmmekampagner, der kørte for år tilbage om ecstasy-piller, har gjort et afgørende indtryk på de unge.

- Der er færre, der bruger ecstasy i dag, og jeg tror, at det primært handler om, at de unge netop er fokuseret på de umiddelbare risici, altså risikoen for at dø, hvis man tager en pille E. Det var det budskab, som blev formidlet om ecstasy i kampagnerne, og derfor gik budskabet ind,« siger professoren.