Undgå at ende i en Airbnb-klemme

Der er mange måder, man kan komme i en dum situation på, når man lejer eller udlejer en feriebolig. Dog kan man sikre sig ved at følge nogle simple råd.

Ring til dit forsikringsselskab og sørg for at få det hele på skrift. Colourbox Fold sammen
Læs mere

Deleøkonomien vinder frem som aldrig før. Nye tal viser endda, at der bliver lejet flere værelser og lejligheder ud via hjemmesider som Airbnb, end der bliver lejet hotelværelser ud.

Men hvad skal du gøre, hvis du har lejet dit hjem ud og kommer hjem til en bolig, hvor møblerne har fået pletter, lamperne er ødelagte eller vaskemaskinen ikke kan tændes? Eller hvis den bolig, du har lejet, ikke ligner den på billederne?

Fordi deleøkonomi er så forholdsvis nyt i Danmark, er reglerne indenfor området en gråzone, men Lea Markersen, der er jurist ved Forbrugerrådet Tænk, slår fast, at der særligt er en ting, du skal huske, før du lejer din bolig ud.

- Vi anbefaler helt klart, at man starter med at ringe til sit forsikringsselskab for at høre, hvad forsikringen dækker, siger hun.

- Nogle gange kan det, at du lejer dit hjem ud også selv om det bare er et par weekender gå ud over, hvad der bliver dækket af din police.

Du skal bare huske, at når du giver dit forsikringsselskab et kald, at du gør det klart, om du har tænkt dig at leje din bolig ud hver weekend eller blot de to gange om året, du selv er på ferie. Så kan forsikringsselskabet nemlig også hjælpe dig med at få en indboforsikring, der dækker, hvis dine lejere ødelægger noget i dit hjem.

Lea Markersen foreslår også, at lejeren lægger et depositum ud over det, der bliver trukket gennem hjemmesiderne.

Airbnb har nemlig forsøgt at give udlejeren en sikkerhed ved at skabe en "Værtsgaranti", som den hedder. Men Lea Markersen råder til, at man ikke sætter sin lid til den garanti, og man derfor beder om sit eget depositum.

- Husk at læs det der populært sagt står med småt. Der er nogle benhårde frister, som skal overholdes, før værtsgarantien gælder, forklarer hun.

Hvis du selv vælger at leje dig ind i en privat bolig, når du er på ferie, er der nogle helt klare forholdsregler du bør tage.

Thomas Ryborg, der er souschef ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, forklarer, at det første, du skal gøre, er at vurdere, om udlejer lejer sin lejlighed ud på semiprofessionel-basis, eller om det blot er for at tjene lidt ekstra penge, når vedkommende ikke er hjemme.

Er det en semiprofessionel udlejer, du har med at gøre, har både du og udlejer nogle helt andre rettigheder, end hvis det er to private forbrugere, der gør sig i deleøkonomi.

Hvis det er en semiprofessionel udlejer, kan du nemlig lave en officiel klage, hvis boligen, du ender med, ikke ligner den, der er blevet vist på billederne. Her fungerer det på præcis samme måde, som hvis du købte et produkt i en butik.

Når klageinstanserne skal vurdere, om det er en semiprofessionel udlejer, de har at gøre med, vurderes der på parametre som billedkvalitet, hvor ofte lejligheden udlejes, er der ind- og udflytningssyn i lejligheden, har de ansat en assistent til at varetage nogle af opgaverne i forbindelse med udlejningen, og generelt hvor professionel annoncen på udlejningsportalen ser ud.

Er din udlejer derimod en privatperson, er både dine og udlejers rettigheder helt anderledes.

- Som privat kan man aftale sig udenom mange regler, men som erhvervsdrivende eller noget, der minder om erhvervsdrivende er man bundet af forbrugerretten, siger Thomas Ryborg.

Når det er to private forbrugere, der indgår en aftale er der en meget større aftalefrihed, forklarer Thomas Ryborg. Her kan man nemlig selv tilføje og fjerne punkter fra sin kontrakt.

En ting er dog helt sikkert, slår Thomas Ryborg fast: Man skal gøre sig nogle overvejelser, om man vil have goderne ved at leje gennem en privat udlejer, hvor man selv kan bestemme mere, eller om man vil have fordelen ved at gå gennem offentlige klageinstanser ved at vælge en semiprofessionel udlejer.

/ritzau/FOKUS