Undgå at blive syg af frugt og grønt

Flere forbrugere får maveonde efter at have spist forurenet frugt og grønt. Men sygdomstilfælde kan undgås, hvis du skyller frugter og grøntsager grundigt, inden du spiser dem.

Frugt og grønt skal skyldes grundigt, inden det spises, hvis du vil undgå at blive syg. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS BECH ANDERSEN

Op mod 45.000 danskere menes i de seneste år at være blevet syge af at spise frugt og grønt importeret fra udlandet.Fødevarestyrelsen anbefaler derfor, at man skyller frugt og grøntsager grundigt, før man spiser dem. På den måde kan du undgå de bakterier og virus, der måtte sidde på overfladen. 

Følg serien Den rene vare

Bakterier og virus på frugt og grønt skyldes at man - især uden for EU - kan finde på at vande og skylle grøntsager og frugt med beskidt vand med rester af afføring fra mennesker og dyr. Derudover kan dårlig håndhygiejne hos plukkerne, der høster marker og plantager, være skyld i at vores frugt og grønt bliver inficeret med bakterier og virus, der i sidste ende gør forbrugerne syge.

Tre råd før du spiser frugt og grønt

Derfor er det først og fremmest vigtigt at skylle frugt og salat, spirer, gnavegrønt og krydderurter grundigt, inden du spiser det råt.

Babymajs og sukkerærter skal man ikke spise råt. De skal have et lille opkog, før du spiser dem som snack og i salater.

- Babymajs og sukkerærter er produkter, som man typisk enten koger eller dybsteger i de lande, hvor produkterne er importeret fra. Når vi her i Danmark spiser babymajs og sukkerærter rå, som snacks eller i en salat, stiller det større krav til produkternes hygiejniske standard, siger specialkonsulent i Fødevarestyrelsen Annette Perge på fødevarestyrelsen hjemmeside.

Frosne hindbær, som ofte har været skyld i den såkaldte roskildesyge forsaget af norovirus, skal altid koges i minimum ét minut, før de bruges i retter, der ikke varmebehandles før servering.

- Frosne hindbær fra udlandet har i flere tilfælde givet sygdomsudbrud, fordi de har været forurenet med virus. Fødevarestyrelsen anbefaler derfor, at man koger frosne hindbær i 1 minut, hvis de skal bruges i retter, der ikke bliver varmehandlet som for eksempel i smoothies, siger Annette Perge.

Se Fødevarestyrelsens kortfilm, der viser, hvordan du som forbruger skal huske at skylle frugt og grønt og dermed undgå bakterier og virus.

Følg serien Den rene vare