Åleslanke kroppe med smalle taljer og lange ben.
Det har i årevis været opskriften på de helt rigtige modeller for undertøjsgiganten Victoria’s Secret.
I mange år er det amerikanske firma blevet kritiseret for sin mangel på diversitet blandt de modeller, der indgår i kampagner og får lov at slentre ned ad podiet iført lingerie og englevinger.
Men nu er Victoria’s Secret måske ved at sadle om. Til deres nye kampagne »Love yourself« har de nemlig hyret den danske model May Simón Lifschitz, der er transkønnet.
»Det betyder, at jeg forhåbentlig kan skabe noget røre og kan være med til at ændre den struktur, jeg selv er vokset op under, og som har fortalt mig, at der ikke er plads til folk som mig,« siger den 24-årige model.

Første transkønnede model
May Simón Lifschitz, der er halvt dansk og halvt argentinsk, bliver den første transkønnede model i Victoria’s Secrets stab af smukke kvinder.
Hun håber, at hendes medvirken i undertøjskampagnen vil være med til at ændre modeindustriens måde at tænke modeller på i fremtiden.
»Det er så stort og kommercielt et brand, som når ud til rigtig mange mennesker, og mange ser det som et ideal at ligne og være som de kvinder, der markedsfører deres produkter. Så det er vigtigt, at så stort og udbredt et brand som Victoria’s Secret får skabt et mere mangfoldigt cast,« siger hun.
Det bliver en illustration af, at man kan kapitalisere på diversitet.Rikke Andreassen, professor i kommunikation med særligt fokus på kønsopfattelser
Foruden May Simón Lifschitz har Victoria’s Secret også hyret en plus size-model til deres nye kampagne. Hun hedder Ali Tate Cutler og bliver firmaets første model i størrelse 44.
Sidste år sagde virksomhedens marketingchef, Ed Razek, ellers til Vogue, at transkønnede og modeller i store størrelser ikke hørte hjemme i det årlige modeshow, fordi »showet skal være en fantasi«.
Den udtalelse blev stærkt kritiseret af mange inklusive May Simón Lifschitz, som stadig var forarget, da hun blev booket til sit job for undertøjsgiganten.
»Jeg var ret vred på Victoria’s Secret for deres ekskluderende udtalelse, men selvfølgelig er der også plads til, at et brand som dem vågner op og kommer med en officiel undskyldning ved at fokusere på diversitet i den her kampagne,« siger hun.

Kapitaliserer på diversitet
Kampagnen for Victoria’s Secret, »Love yourself«, har til formål at fejre kvindekroppen og skabe større diversitet og mangfoldighed.
Rikke Andreassen, der er professor i kommunikation med særligt fokus på kønsopfattelser ved Roskilde Universitet, ser dog mere kynisk på firmaets ambitioner. Ifølge hende viser kampagnen, at Victoria’s Secret har lært, at der er penge i minoriteter.
»Det bliver en illustration af, at man kan kapitalisere på diversitet. Det betyder, at det, de kan brande sig på, lave penge på og sælge produkter på, er diversitet og mangfoldighed. Det ser man jo også, når store firmaer går med i Pride-paraden. Det handler om at sælge produkter og det bliver en måde at skrive sig ind i 2019 på,« siger hun.
Rikke Andreassen mener, at den egentlig diversitetskamp i højere grad foregår på platforme som Instagram, hvor overvægtige smider tøjet og transkønnede fortæller deres historie.
»Det er på sociale medier, det store slag bliver vundet. Victoria’s Secret og andre kommercielle virksomheder følger i virkeligheden i kølvandet på de bevægelser og de kropsaktivister, vi ser for eksempel på Instagram,« siger hun.
May Simón Lifschitz er enig i, at virksomheder i stigende grad ser en mulighed i at tjene penge på folk som hende selv.
»Det er selvfølgelig ærgerligt, at en virksomhed kommer til at tjene langt flere penge på min historie, end jeg selv gør. Men det er jeg som udgangspunkt ligeglad med, når det er med til at skabe synlighed på et strukturelt problem,« siger hun.

Siger ikke ja til alt
Efter en tur til New York besluttede May Simón Lifschitz sig som 16-årig for at skifte køn. Hun tog medicin for at stoppe den mandlige udvikling og østrogen for at fremme den kvindelige.
Hun begyndte at arbejde som model, da hun blev scoutet på gaden og har i løbet af sin karriere afslået et utal af jobs, fordi de i for høj grad har fokuseret på hendes kønsskifte.
»Jeg har ofte sagt nej til job, der har reduceret mig til en eller anden stereotyp forestilling om, hvad det vil sige at være mig. Jeg har mødt mange mennesker, der har reduceret mig til at repræsentere min kønsidentitet og glemt, hvilket menneske de har stået over for, og hvilken respekt man skal have for min historie og mig som person,« siger hun.
May Simón Lifschitz mener, at kampagnen for Victoria’s Secret adskiller sig fra andre jobs ved at respektere forskellighed.
»Kampagnen fokuserer rigtig meget på at binde mennesker sammen, og det er for mig mit mål med mit arbejde. Jeg ved ikke om jeg ville kalde mig selv aktivist, men de ting, jeg siger ja og nej til er med til at præge den verden, jeg gerne vil leve i. At man skal elske sin krop er noget, der er universelt for alle mennesker. Det er noget, vi alle sammen kan forholde os til,« siger hun.