Ulykker styrer, hvor der laves cykelstier

Placeringen af nye cykelstier og vejchikaner afgøres ofte af antallet af trafikofre. Men statistikken er mangelfuld, mener formand for trafikkommission.

Der skal en dødsulykke til, før beboere på landet får en ny cykelsti, og nye vejheller bliver også placeret ud fra antallet af uheld.

Kommunerne arbejder nemlig med sortpletmetoden, og her er ulykkesstatistikken oftest afgørende for, hvilke veje der forbedres. Det bekræfter trafikforsker Michael Sørensen fra Aalborg Universitet.

Men den metode er helt hul i hovedet, mener Karsten Nonbo (V), der er formand for Færdselssikkerhedskommisionen. Man er nødt til at se på årsagerne.

- Hvis en spritbilist kører galt med tre passagerer, og de alle fire omkommer, hjælper det jo ikke at lave en ny cykelsti. Vi er simpelthen nødt til at se på årsagerne til uheldene, siger Karsten Nonbo til Ritzau.

Han har derfor henvendt sig til trafikministeren og justitsministeren for at få dem til at lave en årsagsstatistik.

/ritzau/