Ugen før åbningen: Letbanen giver lange bilkøer og tomme vejkryds

Nogle bilister oplever rødt lys i fire minutter, og i andre kryds når kun otte biler over for grønt, selv om der slet ikke kommer et letbanetog endnu.

Nogle bilister oplever rødt lys i fire minutter, og i andre kryds når kun otte biler over for grønt, selv om der slet ikke kommer et letbanetog endnu. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Mange bilister bander over Letbanen i Aarhus, som i disse dage øger antallet af testkørsler, inden den for alvor åbner 23. september.

Det skriver DR Østjylland.

Der opstår derfor lange bilkøer ved mange af de vejkryds, hvor Letbanen kører igennem.

Nogle bilister oplever rødt lys i fire minutter i alle retninger, uden at der kommer noget letbanetog, mens der i andre kryds kun når otte biler over for grønt, selv om et letbanetog slet ikke er i syne.

Projektleder Asbjørn Halskov-Sørensen fra Aarhus Kommune beklager.

«Vi har fuld forståelse for, at man er irriteret over tilstanden derude lige nu,« siger han til DR Østjylland.

Aarhus bliver nemlig det første sted i Danmark, hvor en trafikant, Letbanen, får fortrinsret i vejkryds.

Det sker alle steder i byen med undtagelse ved de to største kryds ved Ringgaden ved Aarhus Universitet og Ringvejen ved Vandtårnet.

Derfor er trafiksignalerne ved at blive indstillet til de nye tider, og anlægschef Jørgen Hansen fra Letbanen siger, at den slags fejl retter man netop i disse dage.

»Signalerne skal jo indstilles, så der ikke er fejl, og de reagerer hurtigere. Fire minutters ventetid, hvor der ikke sker noget i krydset, er selvfølgelig ikke acceptabelt,« siger han til DR Østjylland.

Når Letbanen kommer til at køre permanent, vil bilisterne på en del strækninger ikke opleve lavere hastighed i forhold til før Letbanen, mener projektleder Asbjørn Halskov-Sørensen. Men det er anderledes ved de tre store kryds, hvor Letbanen skal dreje.

»De steder vil man nok opleve, at der bliver en lille smule længere rejsetid,« siger han.

For i mange kryds får bilisterne grønt lys i kortere tid, når Letbanen kører forbi, men det skal trafikreguleringerne på sigt kunne kompensere for.

»Når Letbanen kommer rigtigt i gang, så vil anlægget se på, hvilke trafikanter der blev snydt for grønt lys. Derefter bliver der koblet ekstra grøn tid ind, så der ikke opstår trafikpropper,« siger Asbjørn Halskov-Sørensen.