Udsendte soldater må vente i mange år på helikoptere

Danske soldater i skarpe missioner må vente endnu længere på at få hjælp fra egne transporthelikoptere, fordi Flyvevåbnet ikke kan få deres milliarddyre nye helikoptere til at flyve som forventet.

Det er helikoptere som denne model EH 101, forsvaret har svært ved at få til at flyve, som de skal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger / Scanpix

Danske soldater på international mission kommer til at vente endnu flere år, inden det danske forsvar kan stille danske transporthelikoptere til rådighed i områder som Afghanistan. Det bliver konsekvensen af Flyvevåbnets problemer med at indføre nyindkøbte britiske transporthelikoptere af typen EH 101 i Danmark.

Flyvevåbnet har købt 14 i alt, hvoraf otte var udset til at erstatte de aldrende S61 redningshelikoptere, og de resterende seks skulle bruges til at indføre stærkt efterspurgte transporthelikoptere til hæren. Helikoptere til at evakuere sårede soldater, indsætte soldater over lange afstande og at flyve med kritiske forsyninger er en mangelvare, ikke mindst i Afghanistan, hvor danske soldater ligesom i Irak er afhængige af britiske transporthelikoptere.

De nye helikoptere blev bestilt i 2001, og skulle begynde at flyve redningstjeneste for to år siden. Men forsinkelser fra den britiske producent Westland og siden problemer med at omskole helikopterbesætninger har betydet, at kun redningshelikopteren på Flyvestation Skrydstrup er en EH 101.

De gamle S61 er stadig grundstammen og bærer beredskabet på Flyvestation Aalborg og i Roskilde.

Efter planen skulle EH 101 overtage i Aalborg og Roskilde i august og oktober næste år, men den plan er nu også tæt på aflysning.

Ifølge Flyvevåbnets stabschef, oberst Per P. Olsen, er de nye helikoptere kun flyveklare i 40 procent af tiden. Ifølge stabschefen er der mange grunde til, at helikopterne ikke kan holdes flyvende i længere tid end tilfældet er. En af grundene er, at der mangler 25 procent af vedligeholdelsespersonellet på hjemmebasen i Karup. Andre forklaringer er mangel på reservedele, og at forsvarets logistiske systemer er blevet centraliseret og langt fra fungerer optimalt.

Lange udsigter
Tiden vil altså kunne afhjælpe nogle af de hjemlige vanskeligheder, men alligevel er stabschefen ikke sikker på, at det er muligt at forøge de nye, helikopteres flyveklare tid tilstrækkeligt til, at helikopterne både kan klare redningstjenesten og udsendes som transporthelikoptere. I så fald skal deres flyveklare tid forøges til over 50 procent, og det har ingen andre brugere af EH 101 endnu opnået. Heller ikke briterne, som har fløjet med helikopteren i fire-fem år.

»Når briterne ikke har været i stand til det, er der så noget, der gør, at vi skulle blive i stand til at nå meget over de 50 procent,« siger Per P. Olsen.

Tidligere i år sagde forsvarsminister Søren Gade (V) og partierne bag forsvarsforliget ja til et britisk ønske om at »låne« seks af de nye helikoptere for at bruge dem til troppetransport i Irak og Afghanistan. Efter aftalen skal briterne tilbagelevere seks andre, nye helikoptere i slutningen af 2009 og samtidig yde danskerne bistand til hurtigt at opbygge den nye helikopterkapacitet. Men hvis de pessimistiske spådomme holder, så vil det vare yderligere adskillige år, inden det kan komme på tale at sende helikoptere til de udsendte soldater.

Flyvevåbnet arbejder nu med en redegørelse, og først når den foreligger over nytår, vil forsvarsminister Søren Gade kommentere sagen. Også Hærens Operative Kommando indskrænker sig til en behersket kommentar.

»Vi forventede i dette forlig at få troppetransportkapacitet på sigt. Nu afventer vi redegørelsen«, siger presseofficer Erik Bøttger.

Hæren har ventet siden år 2000, hvor nye helikoptere til afløsning af de gamle S61ere første gang blev skrevet ind i et forsvarsforlig.

De 14 helikoptere kostede i 2001 omkring tre milliarder kroner. Helikoptertypen blev valgt, fordi den med sine tre motorer har en stor sikkerhed, stor løfteevne og stor rækkevidde.