Udlicitering er gået i stå

Udliciteringsrådet har været uden medlemmer i mere end et år. Udnævnelse af et nyt råd afventer kvalitetsreformen, lyder forklaringen.

Danish Aerotech har siden 1992 vedligeholdt Flyvevåbnets T17 træningsfly, men forsøget på at overtage vedligeholdelsen af Flyvevåbnets helikoptere sammen med et stort finsk selskab blev afvist af forsvaret. <br>Foto: Sigrid Nygaard Fold sammen
Læs mere

Ikke blot har udliciteringen af offentlige opgaver fra stat og kommuner været sat i stå gennem den sidste halve snes år. Også statens eget Udliciteringsrådet, der ellers har til formål at bane vej for mere udlicitering, er sat i stå.

Den hidtidige formand for Udliciteringsrådet, fhv. departementschef Erik Bonnerup oplyser, at rådet fratrådte 1. januar 2006. De sidste opgaver blev afsluttet sidste forår med et sidste rådsmøde før sommerferien.

I Finansministeriet oplyser kontorchef Lars Frelle-Petersen, at overvejelserne om udliciteringsrådets fremtid hænger sammen med regeringens arbejde med kvalitetsreformen af den offentlige sektor. Formentlig bliver der ikke taget stilling til Udliciteringsrådet før i marts. Et eventuelt nyt udliciteringsråd vil derfor næppe kunne begyndte at fungere før til sommer.

»Det er korrekt, at der så vil være gået halvandet år uden et Udliciteringsråd til at samle området op. Men det forhindrer jo ikke udlicitering«, siger han.

Den konservative erhvervsordfører Per Ørum Jørgensen er overrasket over oplysningen om Udliciteringsrådets midlertidige ophør.

»Jeg ved ikke, hvorfor rådet ikke er genbeskikket, men jeg håber bestemt ikke, at det er udtryk for manglende interesse for udlicitering. Det går jo ikke vanvittigt godt med at udlicitere, og jeg mener, at et nyt Udliciteringsråd skal have mulighed for at tale med de kommuner, som ikke er gode til at udlicitere«, siger han.

Men i det store regeringsparti Venstre er finansordfører Peter Christensen langt fra sikker på, at der er behov for Udliciteringsrådet. Rådets opgave var at fjerne tekniske hindringer for udliciteringer, og det arbejde er ifølge Peter Christensen stort set gennemført. Han erkender, at udviklingen i nogle kommuner går den modsatte vej og at serviceopgaver »indliciteres«, altså overtages af kommunerne selv.

»Men det er udtryk for et politisk valg og skyldes ikke lovmæssige hindringer for udlicitering«, siger han.

Erik Bonnerup anbefaler, at et nyt udliciteringsråd får udvidet kompetancen i forhold til det nu for længst ophørte råd. Blandt andet anbefaler han, at Udliciteringsrådet i konkrete sager får adgang til at bede offentlige udbydere forklare, hvordan de prissætter deres egne tilbud på de opgaver, der udbydes i licitation.