Udendørs undervisning lød som en god idé for skolerne – lige indtil det begyndte at sne og hagle

Det er ikke optimalt, at de ældste elever skal have undervisning udendørs, når man hverken kender til vejrforholdene eller har plads i skolegårdene. Sådan lyder kritikken fra Lise Ammitzbøll La Cour, som er skoleleder for Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg.

»Det er ærgerligt, at vi får besked om genåbningen med så kort varsel – og så er vi jo slet ikke blevet spurgt ind til, om den her model ville give mening. Jeg tror, mange skoler lokalt kunne tilrettelægge det, så det ville give bedre mening. Eleverne skal eksempelvis ikke sidde i syv timers regnvejr og have matematik,« siger Lise Ammitzbøll La Cour. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fredag sagde vejrudsigten for mandag den 15. marts seks grader og regn.

Lige netop denne vejrudsigt er ekstra dårlige nyheder for Lise Ammitzbøll La Cour, som er skoleleder for Skolen på Grundtvigsvej på Frederiksberg.

For på mandag skal 5.-9. Klasse tilbage til fysisk undervisning for første gang siden december – og denne gang skal undervisningen foregå udendørs på skolen på Frederiksberg.

Og er man en byskole, er det ikke ligefrem let.

»Det her er jo det triste, men reelle billede på, hvorfor det bliver en meget svær opgave set i et læringsperspektiv,« siger Lise Ammitzbøll La Cour, da Berlingske møder hende foran skolen, mens vejret er blæsende, koldt og regnfuldt.

Skolen på Grundtvigsvej har forberedt sig. 5.-9.-klasserne er fordelt ud på forskellige områder såsom arealet ved Københavns Universitet, fortovsarealet foran skolen og en park i lokalområdet.

Lise Ammitzbøll La Cour finder det kritisabelt, at det er under åben himmel og uden for skolen, at den fysiske undervisning skal foregå.

»Eleverne skal undervises uden tag over hovedet og uden mulighed for at sidde ned – det er jo slet, slet ikke optimalt. Især ikke hvis det øser ned på mandag,« siger hun.

Skoleeleverne i 5.-9. klasse på Skolen på Grundtvigsvej i København skal have fysisk undervisning på udendørsarealet ved Københavns Universitet, på fortovsarealet foran skolen og i en park på Frederiksberg. »Det er ikke optimalt,« lyder vurderingen fra skoleleder Lise Ammitzbøll La Cour. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold.

Triste forhold

Selvom skolen kan planlægge sig ud af mange ting, er vejret ikke en af dem. Derfor er det ifølge Lise Ammitzbøll La Cour ikke ligefrem et ønskescenarie, at halvdelen af skolens 650 elever skal undervises uden borde, stole og tavle.

»Jeg synes, det er under utroligt triste forhold, vi bliver nødt til at åbne for eleverne. Det kan selvfølgelig fungere i et vist omfang, hvis det er godt vejr, og vores personale er dygtige til at tænke i alternative undervisningsformer. Men der er jo grænser for, hvordan man kan undervise en klasse på et stykke asfalt i utilregneligt vejr.«

Skolerne fik besked om genåbningen tirsdag, og der er derfor ikke kommet helt styr på, hvordan undervisningen skal tilrettelægges på Gasværksvejens Skole på Vesterbro – hvor det også er en udfordring, at skolen har et begrænset udendørsareal, som 0.-4. klasserne bruger i frikvarteret.

Dog mener skoleleder for Gasværksvejens Skole Marianne Risager-Hansen, at det er bedre end ingenting, at eleverne i det mindste får lov til at se hinanden – om så det er inden- eller udendørs.

»Jeg tror faktisk, at det betyder helt vildt meget for elevernes trivsel, at de får lov til at se hinanden igen,« fortæller hun og forklarer, at det bliver på områder tæt på skolen, at 5.-9-klasserne skal mødes, og at det nødvendigvis ikke bliver syv timer, hvis det ikke giver mening for undervisningen.

Lise Ammitzbøll La Cour synes især ikke, at det er tilfredsstillende, at 9.-klasser får en dags udendørsundervisning om ugen. » I undervisningshenseende synes jeg, at det er deciderede tarvelige forhold, vi byder både elever og lærere,« siger hun.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold.

København og resten af landet

Vestjylland og Nordjylland fik ved den seneste genåbning lov til at sende afgangselever på grundskoler i skole 50 procent af tiden. Fra mandag den 15. marts kommer resten af landet med i den ordning – med undtagelse af Region Hovedstaden.

Ifølge Lise Ammitzbøll La Cour er det problematisk, at skoleinstitutionerne ikke kan støtte deres afgangselever bedre, i de sidste måneder inden de skal begynde på videregående ungdomsuddannelser.

»Jeg er virkelig ærgerlig over, at vi i det mindste ikke må få 9. klasser ind, for de står over for de sidste afgørende måneder af deres skoletid. Vi kunne jo sagtens få dem ind med god afstand. Vi kan ikke støtte dem tilstrækkeligt i det her omfang,« siger hun.

Afgangselever i København, Nordsjælland og Københavns omegn kan se frem til præcis samme genåbning som 5.-8. klasserne: en dag med udendørsundervisning om ugen.

Ifølge skoleleder for Gasværksvejens Skole Marianne Risager-Hansen er der stor forskel på at være en skole i en landkommune og i en bykommune, og hun mener derfor, at det ikke er nær så ligetil at afvikle genåbningsplanerne for skoler i København.

»Byskoler i store byer som København har ikke ordentlig plads. Så jeg kan godt blive lidt træt, når jeg ser et indslag i TV Avisen med en lærer, der står i en landkommune og har musik med ti elever, og så kommer der en politiker og siger, at det er rigtig godt og nemt at lave udendørsundervisning. Vi står bare over for en større udfordring.«

Skolen på Vesterbro har endnu ikke fundet ud af, hvor eleverne skal undervises udendørs, men da 0.-4. klasserne bruger den begrænsede plads, der er i skolegården, bliver det uden for skolens matrikel. Og selvom det er en udfordring, tror Marianne Risager-Hansen på, at det kan lykkes.

»Vi lever i en tid, hvor vi skal lave om på vores skolepraksis hver anden uge. Det her bliver helt klart en udfordring, men det bliver ikke en udfordring, vi ikke kan løse. Vores børn er vant til at være ude i alt slags vejr.«