Ud at gå - med DSB

DSBs festdag, hvor IC4-togene ser ud til at være færdige, er blevet knap så festlig for passagererne på 16.50-lyntoget fra København mod Jylland. De strandede i 2,5 time i Høje Taastrup.

Arkivfoto: Kaare Smith Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- Vi beklager!
- Vi gør det bedre næste gang!

Sådan lød det, da Berlingske.dk for nogle uger siden beskrev en mareridtslignende togtur med DSB.

Men nu er det sket igen. Et lyntog, afgang 16.50 fra København mod Jylland/Fyn, fyldt med passagerer sad her til aften fast ved Glostrup station. Eller rettere: Passagererne blev sendt på rundtur i den københavnske lokaltrafik - uden at der blev fundet et tog, der kunne tage de mange Jyllands- og Fynrejsende videre.

Først efter mere end to timers venten kom passagererne - i et rent kaos ved Høje Taastrup Station - videre mod Jylland.

Personpåkørsel
Totalstoppet for den københavnske trafik var forårsaget af en tragisk personpåkørsel på S-togssporet ved Albertslund Station.

Toget blev sat i stå ved Glostrup station. Her blev passagererne gennet ud og fik at vide, at de skulle tage en bus til Høje Taastrup.

Så alle passagerer trissede op til bussen i gåsegang.
Men bussen kom aldrig.

Så efter en times ventetid på gaden blev passagerne gennet ned igen. Og de fik besked på at tage et S-tog til Høje Taastrup, hvor et nyt tog ville vente på dem.

På Høje Taastrup ventede de en time, før kaoslignende tilstande opstod, da de mange passagerer forsøgte at klemme sig ind i et almindeligt tog med kurs mod Esbjerg.

Københavns mange pendlere mærkede også forsinkelserne, da al trafik mellem Hovedbanen og Høje Taastrup blev aflyst. Der blev dog indsat busser i lokaltrafikken, mens lyntogspassagererne ventede i uvished.

Ingen nødplan?
Preben Underbjergs kæreste var med toget. Hun skulle efter planen være ankommet til Skanderborg omkring klokken 19.30.

- Personpåkørsler kan DSB jo ikke forhindre eller gøre for. Men man må virkelig undre sig over, at de ikke har en nødplan, der træder i kraft i den situation. At de ikke har ekstratog at indsætte, så flere hundrede passagerer ikke står og venter i flere timer i uvished og bliver hundset rundt fra S-togsstation til S-togsstation, siger han.

Uheldigt sammenfald
Hos DSB forklarer man det flere timer lange togkaos i hele København sammenfaldet af en række faktorer; de vigtigste var ulykkesstedet og tidspunktet.

For DSB har, forklarer funktionschef Dennis Jørgensen, et akutberedskab, der træder i kraft, så snart man får meldingen om personpåkørsel. Det skete i dag kl. 16.52. Altså få minutter efter lyntogets afgang fra København.

Problemerne forværredes imidlertid, fordi redningsmandskabet omkring ulykkesstedet bad om at få alle spor til og fra hovedstaden spærret.

Dermed var Københavns pendlere og alle fjerntogspassagerer fanget enten i København eller vest for Høje Taastrup:

- I den situation måtte vi koncentrere os om at redde trafikken i resten af Danmark vest for Høje Taastrup. Så vi forsøgte at få alle de rejsende derud med busser.
Det lykkedes os at få op mod 20 busser i sving, før vi fik køretilladelse igen. Men når det sker midt i myldretiden vil der, uanset, hvor mange busser vi får frem, være tusinder, der bliver berørt, siger Dennis Jørgensen.

Resten af aftenen koncenterer DSB sig om at få sendt materiel fra København og ud til landets andre byer og regioner, så morgenmyldretiden fredag ikke bliver berørt af manglende togsæt.

- Det er som når der sker et uheld på Køgebugtmotorvejen. Selv om man får ryddet hurtigt op, vil trafikken være mærket af efterveer længe efter, siger Dennis Jørgensen.