Tyrkiet raser over dom over kurdisk TV-station

Foran Københavns Byret jubler kurdere over en dom, som indebærer, at ROJ TV fortsat kan sende fra Danmark. Retten fastslog samtidig, at ROJ TV er talerør for terrorgruppen PKK. Der er nu optræk til diplomatisk.

I årevis har Tyrkiet og USA presset Danmark for at få lukket den omstridte kurdiske TV-station ROJ TV, men med gårsdagens terrordom over TV-stationen har Danmark placeret sig midt i et storpolitisk minefelt med en hastigt udviklende diplomatisk krise. Det skriver Berlingske.

ROJ TV blev dømt for at være kontrolleret og finansieret af den forbudte kurdiske oprørsgruppe PKK. Men samtidig afslog Københavns Byret at inddrage TV-stationens sendetilladelse.

Dermed kan den terrordømte TV-station uhindret sende videre fra Danmark, hvilket nu fører til en usædvanlig skarp kritik fra Egemen Bagis, der er EU-minister og chefforhandler for Tyrkiets optagelse i EU:

- Afgørelsen er ekstremt uheldig. Det er selvmodsigende at acceptere, at en terror-organisation udsender propaganda og samtidig ikke lukke TV-stationen. Det er en absolut uansvarlig afgørelse, som kun tjener terrorister, skriver Bagis i en skriftlig udtalelse til Berlingske.

- Vi forventer, at afgørelsen bliver anket og underkendt ved en højere retsinstans, tilføjer han.

Sadi Tekelioglu, chefredaktør på den dansk-tyrkiske avis Haber, påpeger, at der i Tyrkiet er stor skuffelse og forbløffelse over, at en terrordømt TV-station ikke bliver lukket.

- Afgørelsen vil helt sikkert påvirke forholdet mellem Tyrkiet og Danmark negativt, selv om man i Tyrkiet glæder sig over, at man nu for første gang sort på hvidt i en europæisk domstol har fået slået fast, at PKK er en terrorgruppe, som er tæt knyttet til ROJ TV, siger Sadi Tekelioglu.

Det er ikke kun Tyrkiet, der lægger pres på Danmark i sagen om ROJ TV. USA har i flere år opfordret Danmark til at lukke TV-stationen, mens de tyske myndigheder, der har stemplet ROJ TV som terror-TV, forgæves har forsøgt at lukke stationen.